wpis blogowy napisany przez Martę

Ostatnie miesiące w branży marketingowej zdominował jeden temat: ChatGPT, a ujmując ogólnie – sztuczna inteligencja i jej wpływ na ludzką pracę, zwłaszcza w agencjach kreatywnych. Czy AI wygryzie copywriterów? Czy inne zawody również powinny obawiać się o swoją pozycję na rynku? Nasz zespół ekspertów Strategiczni.pl opowiada, jak ChatGPT wpłynął na ich codzienne obowiązki. Każdy profesjonalista wie, że do zmian trzeba się dostosować, a nowe możliwości – efektywnie wykorzystywać. Co można zyskać dzięki umiejętnemu posługiwaniu się zaawansowanymi technologicznie narzędziami? Przekonaj się, jak ChatGPT zmienił digital marketing i co to oznacza dla Twojego biznesu!

ChatGPT – czym jest i jak działa?

Czym jest ChatGPT? Sprawdźmy, co na to pytanie odpowie sam bohater naszego wpisu!

Zrzut ekranu przedstawiający odpowiedź ChatGPT na własny temat

Odpowiedź ChatGPT

Źródło: OpenAI.com

OpenAI rozpoczęło pracę nad modelem językowym już w 2018 roku, powstała wówczas pierwsza wersja narzędzia wykorzystująca GPT-1. Obecnie działający chat jest oparty na modelu GPT-3.5 i można z niego korzystać bezpłatnie. Został udostępniony użytkownikom 30 listopada 2022 roku. Osoby, które zdecydują się na wykupienie pakietu premium (ok. 20 dolarów miesięcznie), zyskają dostęp do modelu GPT-4.

Choć chatbotów AI pojawiło się w ostatnim czasie o wiele więcej, w tym m.in. Chatsonic, Bloom, Chinchilla, to ChatGPT pozostaje obecnie najpopularniejszym generatorem treści. Z czego w takim razie wynika popularność modelu językowego stworzonego przez OpenAI? Przyjrzyjmy się bliżej funkcjonalności tego narzędzia!

Jak korzystać z ChatGPT?

Zadawane pytania muszą przybrać odpowiednią formę – pomoże to ChatGPT w udzielaniu odpowiedzi, które spełnią nasze wymagania. Jak uzyskać w prosty sposób wartościową treść? Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne. Przedstawiamy kilka praktycznych trików!

Prompty

Każdy specjalista zajmujący się generowaniem treści wie, że kluczem do sukcesu jest skuteczny prompt, czyli komunikat do chatbota. Od rodzaju polecenia skierowanego do ChatGPT zależy jednocześnie jakość, jak i forma otrzymanych odpowiedzi. Im precyzyjniejsza komenda, tym lepsza treść, o wiele bardziej odpowiadająca realnym potrzebom użytkownika.

Dobrze zoptymalizowany prompt powinien zawierać informacje dotyczące np.:

  • roli, którą ma przybrać na potrzeby generowanych treści (np. copywriter, autor bloga);
  • celu i formy tekstu (np. spis treści, artykuł, lista w podpunktach);
  • grupy odbiorców (np. mężczyźni w wieku 30-35 lat, którzy spędzają wolny czas na siłowni);
  • dodatkowych wymagań (np. zastosowania słów kluczowych).

Warto stosować jasne, zwięzłe komunikaty, a unikać długich i skomplikowanych pytań. Używanie prostego języka, a także zarysowywanie kontekstu ułatwi otrzymanie jakościowej i przydatnej treści. W innym wypadku istnieje spora szansa na to, że ChatGPT nie tylko nas nie zrozumie, ale i dostarczy komiczną odpowiedź. W mediach społecznościowych z łatwością można znaleźć wiele przykładów tego typu pomyłek. Wniosek nasuwa się sam – bez dobrego promptu ani rusz.

Fragment konwersacji z ChatGPT na temat prawidłowego ciśnienia w oponie

Fragment konwersacji z ChatGPT

Źródło: Twitter

Wtyczki

Do generowania odpowiedzi przydatne okazać się mogą specjalne wtyczki. Aktualnie na rynku pojawiło się już całkiem sporo narzędzi, a część z nich jest bezpłatna lub ma darmową wersję. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest AIPRM, czyli wtyczka dedykowana specjalistom z zakresu szeroko rozumianego digital marketingu, nie tylko copywriterom, ale i SEOwcom. Narzędzie jest proste w obsłudze, wystarczy wybrać interesującą nas funkcję, a w polu tekstowym pojawi się gotowy do uzupełnienia prompt.

Wtyczka AIPRM ChatGPT

Wygląd wtyczki AIPRM

Źródło: OpenAI.com

Warto dodać, że nie wszystkie prompty działają w bezpłatnej wersji AIPRM. Pakiet premium umożliwia m.in. przechowywanie ośmiu prywatnych szablonów.

ChatGPT-4 – czym różni się od bezpłatnej wersji?

ChatGPT-4 to bardziej udoskonalona wersja ChatGPT-3.5, którą uruchomiono 14 marca 2023 roku. Jakie możliwości oferuje użytkownikom? Przede wszystkim lepszą jakość generowanych treści i większą dokładność. Model oparty na GPT-4 o wiele szybciej udziela odpowiedzi i ma mniejsze problemy z prawidłowym zrozumieniem zapytań.

Zasadnicza różnica opiera się nie tylko na usprawnieniu istniejących funkcji, ale i na zupełnie nowych opcjach. Tym, co wyróżnia ChatGPT-4, jest analizowanie i interpretowanie obrazów. W taki sposób wprowadzane dane nie muszą mieć formy tekstowej.

ChatGPT – wady i zalety

Znajomość mocnych i słabych stron narzędzia to rzecz niezbędna, zwłaszcza że ChatGPT jest rozwiązaniem przydatnym, ale nieidealnym. Oczywiście uzyskany efekt zależy w dużej mierze od naszych kompetencji, umiejętności korzystania z narzędzia, a także formułowanych promptów. To jednak nie wszystko – model językowy jest cały czas udoskonalany w celu wyeliminowania kilku znamiennych dla niego problemów. Warto zdawać sobie sprawę z szeregu ograniczeń, które mogą negatywnie wpłynąć na pracę agencji.

Zalety:

  • prosta obsługa (zwłaszcza, jeśli potrafimy sformułować skuteczny prompt);
  • powszechna dostępność (wersja GPT-3.5 jest darmowa);
  • możliwość automatyzacji powtarzalnych czynności;
  • czat uczy się w trakcie rozmowy;
  • przedstawia dane w formie tabelarycznej;
  • tworzy jakościowe teksty w języku angielskim.

Wady:

  • baza danych z 2021 r. (ChatGPT może popełnić wiele merytorycznych błędów, dlatego trzeba zwracać szczególną uwagę, czy wygenerowana treść jest zgodna z prawdą);
  • nie odróżnia prawdy od kłamstwa;
  • popełnia błędy w tematach niszowych lub specjalistycznych (jeśli nie dostarczymy mu dodatkowego kontekstu, to może zacząć wymyślać np. imiona, nazwiska czy całe wydarzenia historyczne, które nigdy nie miały miejsca);
  • generuje bibliografie złożone z nieistniejących pozycji książkowych i źródeł internetowych;
  • najlepiej działa w języku angielskim (podobnie jak większość dostępnych wtyczek).

Zastosowanie AI w marketingu

Korzystanie z ChatGPT wspomaga prowadzenie wielu działań marketingowych. ChatGPT coraz częściej jest wykorzystywany zarówno w strategii, jak i kreacji, dzięki czemu usprawnia proces pracy całego zespołu. Automatyzacji może zostać poddanych wiele codziennych, rutynowych zadań, np. odpisywanie na maile. W ten sposób specjaliści zyskują okazję do podniesienia swojej efektywności w krótkim czasie – wystarczy, że będą sprawnie posługiwać się chatbotem.

Główne obszary, w których ChatGPT może okazać się przydatnym rozwiązaniem w digital marketingu, to m.in.:

  • automatyzacja działań marketingowych,
  • analiza danych,
  • obsługa klienta,
  • tworzenie spersonalizowanych treści reklamowych.

Jak wygląda obecnie praca specjalistów z różnych działów? Przyjrzyjmy się, jak ChatGPT wpłynął na marketing internetowy!

SEO

Czy ChatGPT to narzędzie pomocne do optymalizowania stron internetowych? Okazuje się, że tak! Specjaliści SEO korzystają z ChatGPT do pomocy przy:

  • tworzeniu zoptymlizowanych metadanych, opisów i nagłówków;
  • generowaniu tematów artykułów i słów/fraz kluczowych dla danego zagadnienia;
  • grupowaniu keywords;
  • eliminowaniu zduplikowanego contentu przy użyciu opcji parafrazy.

Warto dodać, że ChatGPT wciąż ma problem z zachowaniem wymaganej formy tekstu. Nawet jeśli prosimy o wygenerowanie treści o konkretnie sprecyzowanej długości np. meta description, to istnieje spore ryzyko, że nie spełni prośby i będziemy musieli nanieść poprawki samodzielnie.

Copywriting/content marketing

Z pomocą ChatGPT można znaleźć inspiracje do kolejnych wpisów czy pomysły na artykuły. Struktura tekstu? Spis treści? Nie ma problemu. Chatbot potrafi również podawać definicje i tworzyć do nich zrozumiałe analogie. Copywriterzy zyskali okazję do sprawnego generowania treści, a stworzenie chwytliwego opisu produktu, który będzie jednocześnie unikalnym tekstem skierowanym bezpośrednio do danej grupy docelowej, stało się naprawdę łatwe.

Wprowadzenie do komendy dodatkowych informacji, takich jak kluczowe słowa/frazy pozwoli w prosty sposób wygenerować treści atrakcyjne pod kątem SEO. Jeśli oczekujemy od ChatGPT, że udzieli nam precyzyjnych odpowiedzi, np. poda techniczne parametry produktu, to powinniśmy uwzględnić je w prompcie, aby stworzyć dokładny i szczegółowy opis.

Jakie jeszcze funkcje są szczególnie użyteczne dla copywritera? ChatGPT potrafi przybierać określone role i pisać teksty z perspektywy np. kucharza-amatora, miłośnika pieszych wędrówek czy po prostu doświadczonego marketingowca. W języku angielskim Chat może również naśladować styl znanych pisarzy, takich jak Ernest Hemingway. Na ten moment w języku polskim ta opcja nie działa z równą skutecznością.

Na copywriterze czy content marketing specialist ciąży zadanie kontrolowania wartości merytorycznej wygenerowanego tekstu. Trudno z pomocą ChatGPT tworzyć wysokojakościowe, specjalistyczne artykuły, zwłaszcza poruszające niszowe zagadnienia, które wymagają uzyskania pogłębionej wiedzy. Podobnie z tematami dotyczącymi bieżących wydarzeń. Nie można w ten sposób budować eksperckiego wizerunku, ChatGPT nie jest opiniotwórczy, nie wydaje ocen, nie przewiduje trendów.

Anna Jarocka, Content Marketing Specialist i Project Manager Działu Contentu w Strategiczni.pl

ChatGPT może wspierać copywritera w wykonywaniu codziennych obowiązków. Generowanie pomysłów na tematy tekstów, przygotowywanie najważniejszych wniosków z obszernego artykułu czy optymalizowanie wcześniej stworzonej treści o konkretne słowa kluczowe oraz ich synonimy – tak najczęściej korzystam z ChatGPT jako content marketing specialist. Dzięki temu mogę zaoszczędzić nie tylko czas, ale również energię, którą przeznaczam na bardziej wymagające i kreatywne zadania w ciągu dnia. 

Uważam, że tworzenie treści wyłącznie za pomocą ChatGPT w dłuższej perspektywie przyniesie więcej złego niż dobrego. Content generowany w tym narzędziu w języku polskim jest daleki od poprawnego – błędy interpunkcyjne i stylistyczne oraz powtórzenia w tekstach od ChatGPT pojawiają się notorycznie. To wszystko wpływa na odbiór treści przez czytelnika, który po zauważeniu sporej liczby błędów będzie uważać daną markę za mało profesjonalną i niegodną zaufania.

Copywriterzy powinni umiejętnie wykorzystywać możliwości Chatu, jednak to nadal praca ludzi sprawia, że tekst jest napisany w sposób ekspercki i zgodny ze strategią marketingową konkretnego klienta.

Tekst wygenerowany przez ChatGPT można rozpoznać, m.in. poprzez stosowanie i powtarzanie tej samej konstrukcji zdań. Powstało już nawet narzędzie do weryfikacji – GPTZero analizuje, czy dana treść została napisana przez sztuczną inteligencję, czy człowieka. Innowacyjny projekt Edwarda Tiana (studenta Uniwersytetu w Princeton) docelowo miał rozwiązywać problem oszustw uczniów i stanowić narzędzie dedykowane nauczycielom i wykładowcom, jednak korzystają z niego również np. klienci, którym zależy na contencie napisanym przez realnego copywritera.

Media społecznościowe

Podobnie jak w przypadku content marketingu, tak i w social mediach ChatGPT okaże się skutecznym wsparciem w generowaniu treści. I znowu – stanowi źródło inspiracji i wiedzy (potencjalnie) na każdy temat, przydaje się w kreacji, ale nie jest w stanie stworzyć strategii czy zaprojektować skutecznej komunikacji, która korespondowałaby z wartościami danej marki.

Specjaliści ds. social media marketingu mogą ułatwić sobie tworzenie postów i używać ChatGPT do generowania spersonalizowanych rekomendacji produktów, które będą stanowić bezpośrednią odpowiedź na preferencje i potrzeby klientów.

Joanna Nadolna, Social Media Specialist w Strategiczni.pl

Używam ChatGPT do generowania pomysłów na tematy. Zmiana perspektywy pozwala mi spojrzeć na konkretne zagadnienie z innej strony, a uzyskane odpowiedzi stanowią dobre źródło inspiracji. W przypadku, jeśli chcę napisać coś na podstawie dłuższego artykułu, to korzystam z możliwości streszczenia i wypunktowania najważniejszych informacji.

ChatGPT usprawnił research i proces tworzenia treści na social media. Nie muszę obciążać specjalistów SEM czy SEO prośbą o napisanie od zera wkładu do posta. Przetwarzam i uzupełniam wygenerowaną przez chat treść, a powstały w ten sposób tekst przekazuje do sprawdzenia. 

Nie wszystkie dane są zgodne z prawdą. Jeśli wygenerowana treść wydaje mi się interesująca, to najpierw zawsze weryfikuję jej autentyczność. ChatGPT jest dobrym pomocnikiem, ale potrzebuje osoby, która będzie nie tylko wprowadzać odpowiednie prompty, ale i czuwać nad jakością treści. Oprócz generowania nieprawdziwych informacji regularnie pojawia się problem z licznymi powtórzeniami czy kalkami językowymi.

Kampanie reklamowe

Coraz więcej mówi się o wykorzystywanie ChatGPT w działaniach reklamowych, a przede wszystkim przy tworzeniu Google Ads czy Facebook Ads. W jakich celach specjaliści SEM używają tego narzędzia? Oto kilka przykładów:

  • generowanie call to action, które przykuje uwagę klienta;
  • tworzenie list ze słowami kluczowymi (również negatywnymi);
  • inspiracje przy wybieraniu nagłówków i haseł reklamowych.

Co ciekawe, jedną z szerzej komentowanych akcji z wykorzystaniem ChatGPT była kampania reklamowa Blikomanii. Jej twórcy (Spark Foundry i Performics) wygenerowali słowa kluczowe, nagłówki, a także teksty reklam. Efekty działań SEM zostaną na koniec porównane z wynikami, które wcześniej zostały osiągnięte za sprawą „ludzkich rąk”. Na konkretne wnioski przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.

Damian Oporowski, PPC Specialist w Strategiczni.pl

Rzeczywistość, w której obecnie muszą odnaleźć się marketerzy jest zdecydowanie szybsza niż jeszcze parę lat temu. Rozpowszechnienie technologii AI umożliwia automatyzację wielu procesów. ChatGPT pozwala nam tworzyć nagłówki, teksty reklamowe czy skrypty i scenariusze do reklam wideo. Poza kreatywnym działaniem AI wspiera również research przed rozpoczęciem kampanii dając nam gotowe propozycje dotyczące grup odbiorców. Może również zidentyfikować punkty zapalne (pain points) potencjalnych klientów czy przeprowadzić, krótką analizę danych, a nawet stworzyć raport skuteczności kampanii. Wszystkie te działania możemy wykonać w ułamku sekund za pomocą kilku promptów i automatyzacji, lecz o tym, czy osiągniemy większą skuteczność dzięki AI dowiemy się w przyszłości.

Analizowanie podróży zakupowej klienta

Dotychczas można było odnotować znaczący wpływ ChatGPT na branżę e-commerce. Jak się okazuje, narzędzie może być pomocnym narzędziem w prowadzeniu działań sprzedażowych oraz obsłudze klienta. Model oparty na GPT-4 potrafi generować spersonalizowane rekomendacje produktów w oparciu o historię przeglądania. Właściciele sklepów internetowych prowadzący platformę sprzedażową, markę modową czy zajmujący się inną formą handlu elektronicznego zyskują w ten sposób możliwość bezpośredniego dotarcia do właściwych klientów, a tym samym zwiększenia sprzedaży.

ChatGPT usprawni i poprawi obsługę klienta w sektorze e-commerce. Jak? Zespoły odpowiadające na maile mogą generować gotowe odpowiedzi lub prosić chatbota o streszczenie danego problemu. Jedną z głównych zalet takiego rozwiązania jest nie tylko poprawa efektywności pracowników, ale i zmniejszenie kosztów operacyjnych.

Przedsiębiorcy decydujący się na samodzielne używanie ChatGPT do stworzenia opisu produktu na strony internetowe, który podkreśli unikalne cechy przedmiotu, nie zdają sobie sprawy z ograniczeń narzędzi i generyczności tego typu tekstów. W przypadku zapotrzebowania na treści bardziej specjalistyczne konieczne będzie zaangażowanie eksperta ds. content marketingu, który zadba o jakość i wartość wszystkich publikacji. Uwagę klienta, który zajrzy na stronę internetową sklepu w celu przeglądania oferty produktowej, przykuje przede wszystkim przejrzysty układ i atrakcyjna treść. Warto pamiętać, że samo generowanie contentu to nie wszystko. Skuteczna strategia marketingowa, która przynosi najwięcej korzyści, opiera się na wielu zintegrowanych działaniach.

Przyszłość digital marketingu

Co Google/algorytm zrobi z treściami wygenerowanymi z pomocą AI? Na ten moment trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, choć dyskusje w środowisku trwają. Powszechnie mówi się m.in. o potencjalnym wymogu oznaczania tekstów autorstwa AI (podobnie jak ma to miejsce z niektórymi obrazami/grafikami), ale wciąż pozostają to jedynie przewidywania.

Wiele wyzwań stoi nie tylko przed branżą marketingową, ale i oczywiście samymi twórcami chatbotów. OpenAI zdążyło już nałożyć etyczne ograniczenia na ChatGPT, które miały rozwiązać problem nadużyć o charakterze moralnym. Wszystkie treści uznane za szkodliwe społecznie (dotyczące m.in. rasizmu, homofobii) są wstrzymywane przez chatbota.

Ograniczenia nałożono na tematy:

  • prawne,
  • zdrowotne,
  • erotyczne,
  • fake-newsy,
  • szeroko rozumianą mowę nienawiści.

Co to oznacza w praktyce? Nie da się kontynuować rozmowy ani uzyskać od ChatGPT treści, która narusza w jakikolwiek sposób zasady społeczności. Czy powyższe ograniczenia wpływają na pracę specjalistów? W pewnym stopniu tak. Dla przykładu – jeśli tworzysz kampanię reklamową i zależy Ci na wygenerowaniu słów kluczowych, które mogłyby naruszać zasady społeczności, to ChatGPT odmówi współpracy. Wyjaśnienie intencji, czyli w tym wypadku chęć wyeliminowania potencjalnie niekorzystnych fraz, niczego nie zmieni.

Podsumowanie

Jakie jest główne wyzwanie stojące przed digital marketingiem? Zrozumienie i umiejętne wykorzystanie potencjału AI. Każdy specjalista, który nie chce zostać w tyle, wie, że to dobry moment na poszerzenie własnej wiedzy. ChatGPT stwarza szansę do rozwoju i warto z niej skorzystać, w innym wypadku nie będziemy częścią zmian, a jedynie jej biernymi obserwatorami. Jako Strategiczni.pl nie tylko uważnie śledzimy przewartościowania w branży, ale jesteśmy ich aktywnymi uczestnikami.

Czy AI zastąpi ludzi w procesie kreatywnym i działaniach marketingowych? Na ten moment nic na to nie wskazuje – wciąż jeszcze za wcześnie na panikę. ChatGPT poprawia efektywność, ale nie jest w stanie zastąpić specjalistów. Nie znaczy to jednak, że marketingowcy mogą swobodnie ignorować postępujące zmiany. Eksperci wydają się zgodni – obecny czas warto wykorzystać do rozwoju i nauki korzystania z chatbotów, zwłaszcza że są w stanie poprawić naszą produktywność i usprawnić pracę.

Strategiczni.pl to zespół ekspertów, który odpowiada na potrzeby klientów, oferując przy tym kompleksowe podejście w realizacji projektu. Śledzimy trendy w branży, a w naszej pracy wykorzystujemy najnowsze narzędzia dostępne na rynku. Co więcej – robimy to w sposób przemyślany, efektywny i zoptymalizowany, tak aby osiągnąć określony cel i dostarczyć wysokiej jakości wkład. Chcesz sprawnie rozwinąć swój biznes? Sprawdź naszą ofertę!

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się