paginacja co to jest

Oferuj─ůc szereg us┼éug, a tak┼╝e du┼╝─ů liczb─Ö produkt├│w, np. w sklepie internetowym, konieczne jest odpowiednie przedstawienie ich na stronie www. Jednak decyduj─ůc si─Ö na umieszczenie ca┼éego asortymentu na jednej stronie, mo┼╝na doprowadzi─ç do znacznego spowolnienia jej dzia┼éania, a tak┼╝e spowodowa─ç nieprawid┼éow─ů indeksacj─Ö. Jak tego unikn─ů─ç? Z pomoc─ů przychodzi proces zwany paginacj─ů. Na czym polega? Czy mo┼╝e pom├│c Twojemu biznesowi? Sprawd┼║!

Podstrony paginacji ÔÇö jak zdefiniowa─ç pagery?

Aby m├│c odpowiedzie─ç na pytanie ÔÇ×Jak poprawnie powinna by─ç wdro┼╝ona paginacja?”, czyli inaczej stronicowanie, musimy najpierw zdefiniowa─ç, czym jest sama paginacja. A jest to nic innego, jak kolejne strony obiekt├│w (mog─ů to by─ç produkty na listingach kategorii, wpisy blogowe na sekcji blogowej itd.), kt├│re nie zmie┼Ťci┼éy si─Ö na jednej podstronie. Paginacj─Ö stosuje si─Ö w g┼é├│wnej mierze po to, aby przyspieszy─ç ┼éadowanie si─Ö witryny. Strona posiadaj─ůca mniej obiekt├│w, za┼éaduje si─Ö szybciej ni┼╝ ta ÔÇ×za┼Ťmiecona” contentem (a sprawna witryna jest mile widziana przez u┼╝ytkownik├│w). Najcz─Ö┼Ťciej z paginacj─ů mo┼╝emy spotka─ç si─Ö, przegl─ůdaj─ůc kategorie i listy produkt├│w w sklepach internetowych. W przypadku, gdy ilo┼Ť─ç produkt├│w jest wi─Öksza, ni┼╝ mo┼╝e si─Ö pomie┼Ťci─ç na jednej stronie, przez silnik CMS (system zarz─ůdzania tre┼Ťci─ů) generowane s─ů kolejne strony, zwane pagerami. Dzi─Öki temu mo┼╝liwe jest zaprezentowanie wszystkich produkt├│w pasuj─ůcych do danej kategorii, niezale┼╝nie od ich ilo┼Ťci.

Poniżej na zrzucie ekranu zobaczysz przykład paginacji w Google:

kolejne strony paginacji

Źródło: Google

Paginacja ÔÇö czym jest z punktu widzenia Google i dlaczego warto to wiedzie─ç?

Zaczynamy od przejrzenia i zapoznania si─Ö z dokumentacj─ů Google, w celu sprawdzenia jak traktowane s─ů kolejne strony paginacji, czyli tzw. pagery. To st─ůd wiemy, ┼╝e roboty Google traktuj─ů ka┼╝dy kolejny pager jako osobn─ů podstron─Ö. Jest to podstawowa wiedza, kt├│ra umo┼╝liwia nam przeanalizowanie, a nast─Öpnie zoptymalizowanie mechanizmu paginacji tak, by by┼é przyjazny nie tylko dla u┼╝ytkownik├│w, ale r├│wnie┼╝ dla robot├│w Google.

Jak uchowa─ç si─Ö przed duplikacj─ů tre┼Ťci, kiedy tworz─ů si─Ö kolejne podstrony?

Bior─ůc pod uwag─Ö fakt, ┼╝e ka┼╝dy kolejny pager jest traktowany jako osobna podstrona ÔÇö musimy przede wszystkim unikn─ů─ç duplikacji tre┼Ťci w serwisie. Jednym z najcz─Östszych b┼é─Öd├│w paginacji jest powielony opis kategorii na ka┼╝dym kolejnym pagerze. Takie rozwi─ůzanie tworzy duplikacj─Ö tego samego opisu tyle razy, a dok┼éadnie tyle ile mamy pager├│w i to w ka┼╝dej kategorii. Warto wi─Öc zadba─ç o to, aby opis kategorii wy┼Ťwietla┼é si─Ö tylko i wy┼é─ůcznie na pierwszym pagerze. Najcz─Ö┼Ťciej tak─ů modyfikacj─Ö szablonu CMS mo┼╝na przeprowadzi─ç na podstawie parametru w adresie URL. Jako przyk┼éad we┼║my (nieistniej─ůc─ů) stron─Ö www.strona.pl/kategoria?page=2, gdzie parametrem jest page=. Wtedy wystarczy zablokowa─ç pojawianie si─Ö bloku tekstowego na wszystkich page’erach z parametrem page= w adresie URL.

Kolejnym, cz─Östo pojawiaj─ůcym si─Ö b┼é─Ödem jest duplikacja Meta Title i H1 na ka┼╝dej podstronie paginacji. Aby tego unikn─ů─ç, najlepszym rozwi─ůzaniem jest dodawanie zapisu ÔÇ×strona + numer strony” do Meta Title ka┼╝dego pagera pocz─ůwszy od drugiego. I zmodyfikowa─ç nag┼é├│wek H1 w podobny spos├│b, dodaj─ůc do niego numer strony.

Pierwsza strona paginacji w sklepach internetowych (i nie tylko)

B┼é─Ödem cz─Östo wyst─Öpuj─ůcym na stronach internetowych jest duplikacja tre┼Ťci z pierwszej strony paginacji na stronach kategorii. Od razu podam przyk┼éad, aby lepiej zobrazowa─ç sytuacj─Ö. Skorzystamy z tego samego fikcyjnego sklepu:

www.strona.pl/kategoria?page=1 cz─Östo ma tak─ů sam─ů tre┼Ť─ç jak strona www.strona.pl/kategoria. Je┼╝eli wy┼é─ůczyli┼Ťmy wy┼Ťwietlanie opis├│w kategorii na kolejnych podstronach paginacji, to pozbyli┼Ťmy si─Ö wielokrotnego powtarzania tre┼Ťci opisu. Nie zapominajmy jednak o produktach. W przypadku kolejnych pager├│w produkty zawsze b─Öd─ů si─Ö r├│┼╝ni┼éy, natomiast w sytuacji, kt├│r─ů opisa┼éem powy┼╝ej ÔÇö lista produkt├│w b─Ödzie taka sama dla obu podstron, co stworzy nam duplikacj─Ö contentu. Je┼╝eli roboty wyszukiwarki lub internauta w jaki┼Ť spos├│b dotr─ů do ÔÇ×niepo┼╝─ůdanej” podstrony ÔÇö zalecamy zastosowanie przekierowania 301 na w┼éa┼Ťciw─ů wersj─Ö adresu URL. Przyk┼éad:

Internauta otwiera stron─Ö www.sklep.pl/kategoria?page=1 –> nast─Öpuje automatyczne przekierowanie na www.sklep/kategoria. W ten spos├│b pozbywamy si─Ö duplikacji listingu produkt├│w zar├│wno dla u┼╝ytkownika, jak i dla robot├│w wyszukiwarki.

Canonical a stronicowanie

W swojej dokumentacji Google sugeruje r├│wnie┼╝ , aby ka┼╝dy pager mia┼é tzw. self-canonicala, czyli atrybut <link rel=”canonical” href=”adres URL” />. Dany tag html poniek─ůd pozwala wyeliminowa─ç duplikacj─Ö i wskaza─ç GooglebotÔÇÖowi, kt├│ry adres jest tym w┼éa┼Ťciwym. Tak wi─Öc ka┼╝dy pager powinien mie─ç wdro┼╝ony powy┼╝szy tag z umieszczonym w nim linkiem do pagera. Przyk┼éadowo, dla drugiej strony listingu z produktami dla fikcyjnego sklepu (www.strona.pl/kategoria?page=2) tag canonical musi by─ç nast─Öpuj─ůcy: <link rel=”canonical” href=”www.strona.pl/kategoria?page=2″ />.

Unikn─Öli┼Ťmy duplikacji tre┼Ťci, zadbali┼Ťmy r├│wnie┼╝ o to, aby roboty Google widzia┼éy, ┼╝e ka┼╝dy nasz pager jest warto┼Ťciow─ů podstron─ůÔÇŽ Czy to wszystko? Oczywi┼Ťcie, ┼╝e nie. Wa┼╝nym aspektem z punktu widzenia SEO i dokumentacji Google jest r├│wnie┼╝ dost─Öpno┼Ť─ç podlinkowanych numer├│w kilku s─ůsiednich pager├│w. B─Öd─ůc np. na czwartym pagerze, musimy mie─ç linki do kilku s─ůsiednich pager├│w. Takie rozwi─ůzanie jest przyjazne z punktu widzenia UX, czyli wra┼╝e┼ä internauty, kt├│ry odwiedza nasz─ů stron─Ö, a tak┼╝e GooglebotÔÇÖa, kt├│ry mo┼╝e tematycznie powi─ůza─ç adresy URL pager├│w.

Inne rozwi─ůzania ni┼╝ paginacja

Paginacja nie jest wcale jedynym sposobem na prezentowanie du┼╝ej ilo┼Ťci danych na stronie internetowej. Rozw├│j webowych j─Özyk├│w programowania, samych stron internetowych, ich u┼╝yteczno┼Ťci i funkcjonalno┼Ťci spowodowa┼é, ┼╝e obecnie na stronach internetowych aktywnie i bardzo du┼╝o u┼╝ywa si─Ö takiego j─Özyka programowania jak JavaScript. J─Özyk ten pozwala na dynamiczne wysy┼éanie i pobieranie danych bez konieczno┼Ťci prze┼éadowywania strony.

Paginacja a Infinite Scroll

Po kr├│tkim wst─Öpie przechodzimy wi─Öc do kolejnego rozwi─ůzania, kt├│re zwie si─Ö Infinite Scrolling. Oparte jest ono zwykle o wy┼╝ej wspomniany j─Özyk JavaScript. Infinite Scroll najpro┼Ťciej mo┼╝na opisa─ç, jako ÔÇ×nieko┼äcz─ůc─ů” si─Ö stron─Ö internetow─ů. W przypadku tego rozwi─ůzania, kiedy zje┼╝d┼╝amy na sam d├│┼é witryny, kolejna ÔÇ×paczkaÔÇŁ danych (z produktami, wpisami blogowymi itp.) jest pobierana i wy┼Ťwietlana. W ten oto spos├│b do naszej podstawowej strony od spodu dok┼éadane s─ů kolejne strony, a┼╝ dane (kt├│re przegl─ůdamy) si─Ö nie sko┼äcz─ů. Wtedy r├│wnie┼╝ Infinite Scroll ma sw├│j koniec.

przykład Infinity ScrollinguŹródło: https://techinstr.myshopify.com/

Google stale dostosowuje sw├│j algorytm, aby nad─ů┼╝a─ç za nowoczesnymi rozwi─ůzaniami dotycz─ůcymi m.in. budowy stron czy sklep├│w internetowych. Niegdy┼Ť popularny by┼é mit, jakoby Googlebot nie rozumia┼é j─Özyka JavaScript. Ju┼╝ od dawna wiadomo, ┼╝e jest to nieprawda, a roboty Google ┼Ťwietnie radz─ů sobie z renderingiem segment├│w strony www opartej o JavaScript. Oczywi┼Ťcie m├│wimy tu o poprawnie napisanym i dobrze dzia┼éaj─ůcym kodzie.

W Infinite Scroll obowi─ůzuj─ů, takie same zasady jak w przypadku zwyk┼éej paginacji ÔÇö tagi canonical z linkiem do pagera, na kt├│rym si─Ö znajdujemy, niewy┼Ťwietlaj─ůce si─Ö ponownie opisy kategorii i dynamiczne URL-e. Ciekawostk─ů jest to, ┼╝e Googlebot renderuj─ůc stron─Ö posiadaj─ůc─ů Infinite Scrolling tak naprawd─Ö nie renderuje jednej niesko┼äczenie d┼éugiej strony. Dzieli j─ů za to na wspomniane wy┼╝ej (przy klasycznej paginacji) pagery. Dlatego wa┼╝ne jest, aby ka┼╝dy ten wyrenderowany pager posiada┼é sw├│j w┼éasny, unikalny adres URL. Dodatkowo, ┼╝eby dany pager m├│g┼é wskaza─ç siebie jako warto┼Ťciow─ů podstron─Ö, niezb─Ödny jest tag canonical.

Kolejne rozwi─ůzanie, czyli tzw. Load More

Kolejnym z trzech akceptowalnych przez Google mo┼╝liwo┼Ťci prezentacji tre┼Ťci jest tak zwany Load More. De facto jest to identycznie dzia┼éaj─ůce rozwi─ůzanie co Infinite Scrolling, natomiast zdarzeniem uruchamiaj─ůcym proces pobierania i wy┼Ťwietlania nowych danych, jest klikni─Öcie przycisku ÔÇ×za┼éaduj wi─ÖcejÔÇŁ lub jego odpowiednika. Zasady optymalizacji SEO w przypadku tego rozwi─ůzania s─ů takie same jak w przy IS. Load more jest dobrym rozwi─ůzaniem z punktu widzenia u┼╝ytkownika, poniewa┼╝ internauta ma wtedy pewn─ů kontrol─Ö nad tym, co dzieje si─Ö na stronie. Layout nie zmienia si─Ö bez interakcji u┼╝ytkownika ze stron─ů, a w przypadku kiedy szybko chcemy sprawdzi─ç jakie informacje znajduj─ů si─Ö w stopce, Infinite Scrolling w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w nam to mocno utrudni.

Atrybuty rel=ÔÇŁprevÔÇŁ i rel=ÔÇŁnextÔÇŁ

S─ů to atrybuty wskazuj─ůce poprzedni i nast─Öpny adres URL pagera dla konkretnej strony paginacji. Oczywi┼Ťcie dla pierwszej strony znacznik „prev” nie ma sensu, tak samo jak dla ostatniej znacznik „next”. W internecie mo┼╝na znale┼║─ç informacj─Ö o tym, ┼╝e powy┼╝sze atrybuty powinny mie─ç zastosowanie na stronach paginacji, mi─Ödzy innymi po to, aby zoptymalizowa─ç kod strony pod robota Google i wskaza─ç mu korelacj─Ö pomi─Ödzy poszczeg├│lnymi stronami stronicowania. Natomiast na chwil─Ö obecn─ů, w 2021 roku wdra┼╝anie mechanizmu generowania atrybut├│w rel=”prev” i rel=”next” nie ma sensu, gdy┼╝ Google w 2019 roku og┼éosi┼é na swoim Twitterze, ┼╝e dane znaczniki nie s─ů ju┼╝ wspierane.

Co z Sitemap─ů?

Skoro mapa witryny istnieje po to, aby umieszcza─ç w niej wszystkie adresy URL, kt├│re s─ů warte zaindeksowania i powinny rankowa─ç w SERP (Search Engine Result Page, czyli strona wynik├│w wyszukiwania), wydaje si─Ö, ┼╝e adresy URL paginacji r├│wnie┼╝ powinny si─Ö tam znale┼║─ç. Natomiast nie jest to polecane przez wielu ekspert├│w SEO, poniewa┼╝ stron─ů, kt├│ra powinna by─ç promowana przez Google dla danej frazy kluczowej, jest kategoria lub pierwsza strona kategorii. Wynika to z tego, ┼╝e jest ona mocniej zoptymalizowana pod konkretn─ů fraz─Ö. Ze wzgl─Ödu na to, ┼╝e adres URL nie zawiera ┼╝adnych parametr├│w, ta podstrona posiada opis kategorii (pami─Ötamy, ┼╝e strony paginacji nie powinny zawiera─ç opis├│w kategorii) i ma zoptymalizowany meta-title (bez dodatku strona + numer strony).

Podsumowanie

Te proste sposoby na uporz─ůdkowanie tre┼Ťci na Twojej stronie internetowej lub w sklepie online, mog─ů pozytywnie wp┼éyn─ů─ç zar├│wno na czas ┼éadowania si─Ö witryny, jak i opini─Ö u┼╝ytkownik├│w na jej temat. Je┼╝eli nie mia┼ée┼Ť pewno┼Ťci, czy zagra┼╝a Ci problem duplikacji contentu, albo nie wiedzia┼ée┼Ť jak sobie z nim poradzi─ç, mam nadziej─Ö, ┼╝e ten tekst przynajmniej odrobin─Ö Ci pom├│g┼é.

 

Źródło fotografii: https://kaboompics.com/photographer/karolina

 

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyra┼╝am zgod─Ö na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj si─Ö z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj si─Ö