łączenie strategii marketingowych

SEO, Content Marketing i Social Media — straszny mix, czy idealne połączenie dla twojej strategii marketingowej? Każda agencja marketingowa wie (a przynajmniej powinna), że koncertowanie wszystkich swoich działań wyłącznie na jednym kanale, może skończyć się makabrycznie. W tym artykule pokażemy Ci, że straszniejsze od braku korzystania z dostępnych narzędzi, jest robienie tego niekompetentnie.

Od czego zacząć budowanie spójnej strategii SEO i mediów społecznościowych?

Określ cel swojej strategii

Wydaje się oczywiste? Niestety wiele firm pomija ten niezwykle istotny punkt. Zanim jeszcze przystąpisz do działania, musisz dokładnie zastanowić się nad tym, czemu ma służyć ustalona strategia. Czy nastawiona jest na sprzedaż? A może na edukację? Kim są osoby kupujące Twój towar/usługę? Od tych z pozoru nieważnych (a w rzeczywistości kluczowych) informacji zależy m.in. to  jakim językiem komunikacji będziesz się posługiwać w kontakcie z odbiorcami i którymi kanałami dystrybucji postarasz się do nich dotrzeć.

Brak dokładnie określonego celu Twojej strategii może poskutkować niekonsekwentną komunikacją, a co za tym idzie zaburzyć przekaz. A przecież zależy Ci na tym, aby Twoi obecni i potencjalni klienci czuli do Ciebie zaufanie. W ten sposób łatwiej jest im przywiązać się do Twojej marki.

Określ mocne i słabe strony

Każda firma ma swoje mocne i słabe strony. Najważniejsze to być ich świadomym i nieustannie praktykować samoudoskonalanie. Pamiętaj aby pokazywać się od korzystnej strony — nikt nie jest ekspertem od wszystkiego, ale Ty możesz być specjalistą w swojej branży. W komunikatach podkreślaj kompetencje własne jak i swojego zespołu. Pamiętaj również o atrakcyjnym (ale zgodnym z prawdą) przedstawianiu walorów oferowanych produktów bądź usług. Nie bój się mówić o sobie dobrze i pracuj nad tym, co warte jest poprawy.

Określ obecne źródła ruchu

Jak użytkownicy trafiają na Twoją witrynę? Czy tylko strona internetowa nadaje się do pokazania Twojej oferty?  Podczas analizy źródeł dotarcia do klienta należy uwzględniać założony cel i znać grupę odbiorców. Idealnym miejscem na promowanie marki/produktu/idei może być Instagram, Facebook, LinkedIn i inne social media czy też publikowanie artykułów w wartościowych źródłach zewnętrznych. Sposobów jest wiele — wybierz te najskuteczniejsze dla Twojego biznesu.

Komunikacja w strategii content marketingu

Z punktu widzenia SEO używanie słów kluczowych w tworzonych treściach oraz dobre linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne mogą znacznie podwyższyć pozycje stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. A to już pierwszy krok do poprawy konwersji, a więc np. wzrostu sprzedaży bądź liczby odwiedzin (zależy od określonego celu działań).

Zrozumiały i napisany łatwym (dla grupy odbiorców) językiem tekst powinien zawierać ciekawe i rzeczowe informacje, które zainteresują czytelnika. To okazja do pokazania się od strony eksperckiej, jako znawca zagadnienia, który wie jak odpowiadać nawet na najbardziej skomplikowane i precyzyjne pytania. Nie każdy tekst powinien być nastawiony wprost wyłącznie na sprzedaż. Czasami dużą wartością dla potencjalnego klienta będzie możliwość nabycia nowej wiedzy na temat Twoich usług oraz produktów, która dopiero w kolejnym kroku pozwoli mu dokonać świadomego i zadowalającego zakupu.

W jakich social mediach prezentować swoją markę?

Jak wynika z raportu Digitale 2021 najpopularniejszymi portalami wśród polskich internautów są kolejno YouTube, Facebook, Messenger oraz Instagram. Warto pojawić się również na Pinterest, szczególnie kiedy Twój biznes związany jest ze sprzedażą konkretnych produktów.

media społecznościowe w PolsceŹródło wykresu: https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland

YouTube

YouTube to oczywiście treści filmowe. Na platformie warto zamieszczać nagrania edukacyjne, takie jak webinary, czy opisy usług bądź instrukcje obsługi produktów. Oczywiście wszystko zależy od tego, jakiej branży dotyczy kanał. Najlepiej aby Do nagrywania oraz planowania zawartości filmików najlepiej skorzystać z usług agencji z doświadczeniem w tego typu contencie. Nie warto zamieszczać na YT treści, które są niskiej jakości i nie wnoszą nic nowego dla oglądającego. Żeby zaistnień na tej platformie trzeba mieć cel i plan jego realizacji. To również social medium gdzie można i warto wykupić miejsce na reklamę — zwyczajną grafikę lub krótkie nagranie wyświetlane podczas seansu danego filmiku.

Facebook

Przechodzimy do następnego najpopularniejszego kanału wybieranego przez internautów, czyli Facebooka. Konto na platformie posiada prawie każda firma, nawet te, które nie mają swojej własnej strony internetowej. Platforma ta daje możliwość wyszukania konkretnej firmy dzięki facebookowej wyszukiwarce. Na profilu możemy umieścić masę szczegółowych informacji od godzin otwarcia, po ofertę, numer telefonu i historię marki. Na Facebooku mile widziane są zarówno zdjęcia oraz grafiki ,jak i nagrania. Treść postów może dotyczyć produktów, usług, edukacji, wpisów blogowych, promocji i wielu innych tematów. Oprócz reklam warto zainteresować się także Facebook Marketplace, które stanowi oryginalne miejsce na sprzedaż swojego asortymentu.

LinkedIn

LinkedIn to portal nakierowany przede wszystkim na budowanie spójnego i atrakcyjnego obrazu marki biznesowej, jak i osobistej. Tutaj najważniejsze są liczne i wartościowe kontakty:

  • osoby z rodzimej branży,
  • współpracownicy (byli i obecni),
  • klienci,
  • partnerzy biznesowi,
  • a w końcu Twoje autorytety, czyli ludzie, którzy stanowią dla Ciebie inspirację podczas rozwoju własnego biznesu.

Na LinkedIn trzeba skupić się przede wszystkim na dostarczaniu merytorycznych treści, w tym swoich opinii oraz doświadczeń zawodowych, które uplasują Cię na pozycji eksperta. Na koncie firmowym opłaca się zaimplementować elementy Employer Brandingu, ponieważ omawiana platforma stanowi świetne miejsce do pozyskiwania nowych pracowników.

Instagram

Tutaj na pierwszym miejscu jest przede wszystkim estetyka. Bez ładnej i rzucającej się w oczy grafiki lub zdjęcia, bardzo trudno jest wbić się w mainstream. Treści publikowane na Instagramie mogą być bardzo podobne do Facebooka, jednak jest w nim nieco więcej miejsca na „codzienność”. Dzięki Instarelacjom możesz tworzyć nieco „luźniejszy” content, w którym pokażesz co danego dnia dzieje się w Twojej firmie. Instagram posiada także swój Sklep, w którym możesz sprzedawać własne produkty oraz usługi. Pamiętaj o zamieszczeniu hashtagów pod postami w głównym feedzie, dzięki którym użytkownicy będą mogli Cię łatwiej odnaleźć.

Pinterest

Pinterest jest jednym z najszybciej rozwijających się mediów społecznościowych. To nie tylko platforma, będąca skarbnicą pomysłów i idei. To również miejsce na prezentowanie walorów swojej marki. Twórz swoje własne tablice, na których pokażesz, w jaki sposób można korzystać z Twoich produktów. Świetnie sprawdza się to np. w markach fashion i meblowych. Zrób zdjęcie konkretnej stylizacji lub aranżacji i pokaż klientom potencjał poszczególnych artykułów. W opisie grafiki zamieszczaj linki do oferty, aby użytkownik mógł jak najszybciej dokonać zakupu.

media społecznościowe dla Twojego biznesu

Zoptymalizowana strona

Oprócz celu i zaplanowanej strategii istotne jest jakimi krokami będziesz dążyć do ich realizacji. Jednym z najważniejszych aspektów skutecznego SEO i innych działań marketingowych jest sprawna, szybko ładująca się i przyjazna dla użytkownika strona www. Użytkownik nie ma czasu czekać kilkunastu sekund na pojawienie się witryny, a następnie w nieskończoność szukać potrzebnych mu informacji. Przez tego typu niedopatrzenia ryzykujesz wzrostem współczynnika odrzuceń, a to obniża Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego zadbaj o aspekty, które podwyższają wartość strony Twojej firmy.

Używaj słów kluczowych

Frazy kluczowe mogą zwiększyć widoczność twojej strony w wyszukiwarce, co przekłada się bezpośrednio na efekty w postaci większej liczby kliknięć i wyświetleń. One natomiast przybliżają Cię do określonego celu (np. sprzedaży lub edukacji użytkownika).

Architektura informacji i struktura nagłówków

Przemyślana i zoptymalizowana struktura pozwala użytkownikowi w łatwy sposób poruszać się po stronie i znaleźć interesujące go informacje. Natomiast Robotom Google pomaga, w określeniu rodzaju informacji znajdujących się na stronie oraz tego jak wartościowe są one dla potencjalnego internauty.

Linkowanie

Dobrze wdrożone linkowanie wewnętrzne w serwisie ułatwia użytkownikom przeglądanie strony. Oprócz tego masz możliwość wskazania im treści, które mogą ich potencjalnie zainteresować. Są to np. linki do produktów, bądź do artykułów powiązanych tematycznie, które sprawią, że osoba zostanie na stronie chwilę dłużej. Linkowanie umożliwia robotom Google dojście do ważnych z naszej perspektywy miejsc w witrynie i pomaga zbudować architekturę powiązań pomiędzy stronami. Co więcej, unikamy dzięki temu problemu „osieroconych stron” (ang. orphaned pages), czyli stron, do których nie prowadzą żadne linki z innych podstron, przez co internautom trudno jest je znaleźć czy zauważyć.

Szybkość witryny i wersja mobilna

Nie jest tajemnicą, że Google coraz rzadziej opiera się na suchych danych analitycznych. Ważniejsze są dla niego intencje i zachowania użytkowników. Szybkość ładowania się strony przekłada się na zaufanie do witryny. Strony, które wczytują się w ciągu dwóch sekund, mają średni współczynnik odrzuceń na poziomie 9%, podczas gdy strony, które wczytują się w ciągu pięciu sekund, osiągają gwałtowny wzrost do 38%. Im więcej osób opuści w pośpiechu Twoją stronę, tym gorsza będzie Twoja pozycja w Google.

Nie możesz zapominać także o wersji mobilnej swojej strony. Prawie 55% użytkowników korzysta z Internetu przy użyciu urządzenia mobilnego. Brak optymalizacji strony pod te wymagania jest również źle widziany przez algorytmy Google. Więcej o tym, dlaczego trzeba być mobile-friendly znajdziesz w tym naszym artykule — Twoja strona internetowa jeszcze nie jest mobile-friendly? Sprawdź, jak to zmienić!

Jak łączyć SEO i social media?

  1. Dobierz portale społecznościowe, dzięki określeniu swojej grupy docelowej.
  2. Sprawdź, które strony są źródłem największego ruchu w serwisie, np. przy użyciu Google Analytics.
  3. Zaplanuj przekaz i strategie działań spójne pod względem wizualnym jak i merytorycznym.
  4. Pamiętaj o mierzeniu i analizowaniu każdego wykonanego przez Ciebie działania oraz reakcji swoich odbiorców. Dzięki temu będziesz mieć możliwość szybkiej reakcji i korekty.

łącz SEO i Social media

Połącz działania w mediach społecznościowych z SEO

Łączenie działań SEO, social media oraz content marketingu daje Ci pełną kontrolę nad kształtowaniem wizerunku Twojej firmy. Co więcej, zwiększasz liczbę kanałów dystrybucji, przez które możesz dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Obecność na platformach społecznościowych stwarza możliwości do wyjątkowych interakcji z użytkownikami i reagowania na ich pozytywne jak i negatywne doświadczenia z marką w czasie rzeczywistym. A odpowiednia optymalizacja strony i wartościowe treści podwyższą szansę na zwiększenie ruchu na witrynie, a także ustabilizują Cię na pozycji eksperta w branży. Wniosek jest prosty — miksuj bez strachu i czekaj na magiczne efekty!

Źródło fotografii: https://kaboompics.com/photographer/karolina

Kateryna Sherstiuk

Junior SEO Specialist w Strategiczni.pl

Absolwentka studiów Marketingu i Zarządzania. W swojej pracy odpowiedzialna jest za optymalizację stron internetowych, a także tworzenia audytów SEO. Każdy projekt traktuje jako wyzwanie i możliwość do rozwoju oraz zdobycia cennego doświadczenia.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się