różnice-w-social-mediach

 

Jak głosi stare polskie przysłowie “Nie ma Cię na Facebooku – nie istniejesz”. W związku z pojawiającymi się na rynku coraz to nowszymi mediami społecznościowymi, reguła ta odwołuje się już nie tylko do platformy Marka Zuckerberga. Co za tym idzie, decyzja gdzie założyć konto swojego biznesu, tak aby stanowiło skuteczne narzędzie marketingowe, nie jest prosta. Pod uwagę należy brać różne czynniki m.in. grupę docelową, grupę użytkowników, formę przekazywania treści, czy branżę. W poniższym artykule postaramy się podpowiedzieć Ci, które social media mogą pomóc w rozwoju Twojej firmy.

Facebook

Choć już nie najpopularniejszy serwis na naszej liście, nadal pozostaje na podium wśród mediów społecznościowych. Facebook stanowi jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi marketingowych, a Facebook Ads są nierozłączną częścią pracy niejednego specjalisty od social mediów oraz SEM.

Platforma może pochwalić się liczbą 2,21 miliardów użytkowników, w tym 18 milionami Polaków. W interakcje z postami (za pomocą lajków) częściej wchodzą kobiety w przedziale wiekowym 34-54, a więc pokolenie milenialsów i gen X. Natomiast kobiety w wieku 45-64 są najbardziej skłonne do pozostawiania komentarzy oraz klikania wyświetlających się reklam. Jeszcze jedna ważna statystyka, dająca do myślenia. Z Facebooka w wersji mobilnej korzysta aż 98,4% użytkowników! O bycie mobile-friendly trzeba dbać nie tylko na portalach społecznościowych, ale również na stronach internetowych. Pisaliśmy o tym tutaj – Twoja strona internetowa jeszcze nie jest mobile-friendly? Sprawdź, jak to zmienić!

Facebook daje możliwości promowania swojej firmy, nie tylko za pomocą reklam. Ruch organiczny można uzyskać, chociażby dzięki regularnym postom, rzetelnie wypełnionej sekcji informacji, relacjom – tym stworzonym z wyprzedzeniem jak i na żywo, ale co najważniejsze możliwości sprawnej i bezbarierowej komunikacji. Sekcje komentarzy umożliwiają natychmiastowe reagowanie zarówno na przychylne jak i negatywne opinie. Szybka odpowiedź na niezadowolenie odbiorców, może w znaczący sposób ocieplić wizerunek marki. Oczywiście o ile napisana jest z szacunkiem, cierpliwością i w jasny sposób wskazuje rozwiązanie konfliktu, a nie pogłębia go.

Fanpage na Facebooku to podstawa dla każdego biznesu, ponieważ daje możliwości promowania dowolnego produktu, czy usługi. To dobre miejsce zarówno dla dużych korporacji, jak i małych lokalnych firm, start-upów, czy też freelancerów. Warto korzystać z takich funkcji jak wydarzenia, transmisje live i fora dyskusyjne, które w czasie rzeczywistym pozwalają na budowanie świadomości marki wśród oddanej społeczności jak i nowych klientów.

LinkedIn

Medium społecznościowe, w którym największą wartość stanowi marka osobista. LinkedIn pozwala na szybki rozwój sieci kontaktów zarówno z osobami z branży, jak i członkami firm, które mogą przyczynić się do rozwoju Twojego biznesu. Konto firmowe musi być zadbane i systematycznie aktualizowane. Jednak największe efekty zauważysz podczas rzetelnego prowadzenia profilu prywatnego. Pokaż się jako ekspert, zainteresowany nowościami związanymi z Twoją działalnością, ale również sprawami dotyczącymi Twoich obecnych i potencjalnych klientów. W tym zadaniu pomoże Ci skorzystanie z opcji prezentacji. Nie zapomnij również o ustawieniu odpowiednich hashtagów, które pomogą innym użytkownikom odnaleźć Twój biznes lub Ciebie.

Konto na LinkedIn stanowi pewnego rodzaju CV, przydatne nie tylko kiedy szukasz pracy, ale również kiedy sam chcesz zatrudniać. Ponadto dobrze zbudowana sieć kontaktów i otrzymywane rekomendacje, pomagają Ci w pozyskaniu nowych klientów. W związku z tym pamiętaj o regularnym odwiedzaniu LinkedIn, reagowaniu na publikacje obserwowanych osób i firm oraz udostępnianiu wartościowych treści na własnym profilu.

Na 745,6 miliona użytkowników, tylko 4,1 miliona stanowią Polacy. Dlatego warto zaistnieć na tym social medium, póki konkurencja nie jest zbyt przytłaczająca.

Instagram

Bliska rodzina Facebooka. Instagram to przede wszystkim kwestie wizualne – fotografie oraz nagrania. To narzędzie do e marketingu, sprawdzi się świetnie nie tylko w przypadku działań związanych employer brandigiem, ale także e commerce. Instagram umożliwia oznaczanie marek oraz konkretnych produktów w postach i Instagram Stories, i przekierowuje użytkowników do określonych witryn. Dzięki temu potencjalny klient zaraz po zobaczeniu przedmiotu, który go zainteresuje, może sprawdzić szczegółowe informacje na jego temat, a nawet go zakupić.

Instagram to również miejsce, gdzie prym wiodą posty influencerów. Duże jak i małe marki korzystają z ich usług w celu promowania swoich produktów czy usług. Chociaż osoby posiadające powyżej 100 tysięcy obserwujących mogą cieszyć się większymi zasięgami, to jednak ci z mniejszą (ale oddaną) bazą fanów wzbudzają silniejsze zaufanie. To którego influencera wybrać zależy w dużej mierze od grupy docelowej oraz tego co chcesz zaprezentować lub sprzedać.

Wykorzystując transmisje na żywo na Instagramie, podobnie jak w przypadku Facebooka, marka ma okazję na komunikowanie się ze swoimi obserwatorami. Uczestnicy spotkania mogą zamieszczać pytania lub komentarze podczas oglądania relacji i otrzymywać natychmiastowe odpowiedzi. Taka forma interakcji z użytkownikami pozwala na budowanie pozytywnego obrazu marki, która bierze do serca opinie i potrzeby swoich klientów.

Warto również organizować konkursy, w których aby mieć szansę na wygraną konieczne jest udostępnienie postu na swoim profilu i oznaczenie innych użytkowników. Takie wytyczne pomagają w powiększaniu sieci odbiorców.

Z Instagrama korzysta 1,29 miliarda użytkowników, w których znajduje się 9,2 miliona Polaków. Mimo że większą część społeczności stanowią mężczyźni, to do kobiet częściej trafiają kampanie reklamowe. To po raz kolejny przypomina, jak istotne jest rzetelne zaplanowanie komunikatów dopasowanych do skrupulatnie wybranych person.

TikTok

TikTok nie zwalnia, a jego rozwój można było zauważyć np. podczas Mistrzostw Europy 2020. Pojawił się pośród licznych znanych marek, które ufundowały wspomniane rozgrywki piłkarskie. Ponadto TikTok zauważył potrzeby firm i dostarczył im funkcje TikTok for Business. Dzięki nim marki mogą nawigować swoją grupę docelową, określać ich zainteresowania, wiek, czy miejsce pobytu. To pomaga zarówno w bieżącym modyfikowaniu kampanii reklamowych, ale również celniejszym dobieraniu użytkowników, którym zostaną one wyświetlone.

Firmy mogą skorzystać z Lead Generation Objective, które wyświetla użytkownikom formularz. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, a uzyskane dzięki niemu informacje umożliwiają pozyskiwanie nowych leadów, niezbędnych do osiągania celów sprzedażowych marki.

TikTokowi zależy na tym aby generowane z jego użyciem treści były angażujące i wartościowe. W związku z tym podpowiada, jakie trendy można wykorzystać w swoich krótkich filmikach. Dostępne filtry umożliwiają tworzenie zwięzłych nagrań, które przedstawiają produkt bądź usługę w zabawny i atrakcyjny sposób.

Choć TikTok jest młodym zawodnikiem wśród innych social media, to może pochwalić się 732 milionami użytkowników, z których 2,5 miliona stanowią Polacy.

Twitter

Twitter sprawdza się przede wszystkim jako narzędzie do Real Time Marketingu oraz przekazywania nowości z danej branży w zwięzłej formie. Udostępnianie wypowiedzi innych osób, linków do ciekawych artykułów bądź nagrań oraz rozpoczynanie wątków z konkretnym hashtagiem – te sposoby mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności marki.

Systematyczne tworzenie angażujących treści na Twittera nie jest prostym zadaniem, ze względu na jego ograniczenie w liczbie znaków. Twitter podobnie jak inne serwisy społecznościowe, powinien posiadać dobrze zorganizowany harmonogram publikacji. Jednak specjalista social media odpowiedzialny za jego prowadzenie musi być na bieżąco z pojawiającymi się znienacka trendami i potrafić wyselekcjonować te przydatne dla swojej marki.

Wśród najpopularniejszych wątków najczęściej znajduje się polityka, wydarzenia z całego świata oraz hashtagi dotyczące dużych i znanych marek. Powyższe social medium posiada 395,9 miliona użytkowników, w tym 1,35 miliona Polaków.

Pinterest

Kolejne medium społecznościowe, w którym liczą się po pierwsze względy wizualne. Chociaż wielu osobom ta platforma może kojarzyć się tylko z budowaniem tablic, nic bardziej mylnego. Pinterest widząc swój potencjał związany z branżą e commerce dodaje coraz to nowsze funkcje dla twórców pragnących promować swoje produkty lub usługi.

Możliwe jest nie tylko dodawanie zdjęć, po kliknięciu których użytkownik zostaje przeniesiony do sklepu online, ale również montowanie filmików, a także podobnie jak na Facebooku oraz Instagramie – dodawanie relacji. Przewagą tej ostatniej opcji w przypadku Pinterest jest to, że stworzone Idea Pins wyświetlają się bez ograniczeń czasowych, a nie do 24h.

Pinterest zależy na publikowaniu wartościowych treści i tworzeniu pozbawionej toksycznych zachowań społeczności. Planowane jest wspieranie materialne twórców, którzy chcą rozwijać swój biznes dzięki użyciu tego social media. Ponadto platforma ulepsza swoje funkcje analityczne, dzięki którym możliwe jest tworzenie postów wysokiej jakości, dostosowanych do grupy docelowej.

Przeważającą część społeczności Pinterest, bo aż 77,2%, stanowią młode kobiety. Wśród 218,9 miliona użytkowników (w tym 3,39 miliona Polaków) najchętniej oglądane są treści dotyczące mody, makijażu, przepisów, zdrowego trybu życia oraz… motoryzacji. Dlatego jeżeli posiadasz salon samochodowy, jeszcze raz przemyśl do kogo powinny trafiać Twoje reklamy.

YouTube

Ostatni ale i najwięszy serwis społecznościowy. Powstały w 2005 roku YouTube gromadzi aż 2,29 miliarda użytkowników, prześcigując w ten sposób dotychczasowego lidera jakim był Facebook. Platforma umożliwia publikację filmików o różnych długościach trwania, a niedawno twórcy mają także możliwość publikowania postów i tworzenia ankiet angażujących do reakcji swoją społeczność.

Prym wiodą treści z gatunku vlogów i streamów, w których dobrze sprawdza się Influencer Marketing. Podczas unboxingów oraz w ramach nagrań sponsorowanch, użytkownicy mają okazję zapoznać się z Twoim produktem lub usługą. Przy okazji dowiadują się co na ich temat ma do powiedzenia ogladany youtuber. Otrzymują również kod rabatowy, dzięki któremu mogą dokonać zakupu w obniżonej cenie.

W przypadku prowadzenia konta firmowego warto zamieszczać filmiki eksperckie. Mogą dotyczyć np. tego w jaki sposób używać danego urządzenia, jak dbać o trwałość produkty dzięki odpowiedniej pielęgnacji lub tłumaczyć na czym polega Twoja działalność. Nagrania które zamieszczasz na swoim kanale możesz publikować również na innych mediach spolecznościowych a także stronie internetowej. Dzięki temu dywersyfikujesz swoje publikacje i umożliwiasz zapoznanie się z marką np. osobom, które nie przepadają za pisaną formą pozysykiwania informacji.

Na YouTube można znaleźć 25,9 miliona Polaków, a główną grupą odbiorcow komunikatów reklmowych są mężczyźni w przedziałach wiekowych 25-34, 35-44 oraz 18-24.

Dane pochodzą z raportów HootSuite oraz WeAreSocial

Media społecznościowe dla firm – podsumowanie

Social media dają możliwość docierania do ludzi z całego świata, a obok Google, stanowią główne źródło informacji na temat marki. Najpopularniejsze aplikacje wyróżniają się przede wszystkim:

  • funkcjonalnością,
  • łatwością w użytkowaniu,
  • zróżnicowaną i liczną grupą użytkowników,
  • aktrakcyjnymi formami przekazywania komunikatów marketingowych,
  • dostępnością – dla twórców jak i odbiorców.

Obecność w mediach społecznościowych wspomaga zwiększenie sprzedaży, ale również m.in.:

  • ułatwia komunikację z klientami,
  • pomaga w prezentowaniu kompetencji pracowników,
  • poprawia widoczność firmy w Internecie,
  • daje inspiracje na kolejne projekty,
  • pozwala dotrzeć do osób zlokalizowanych na całym świecie.

Kampanie reklamowe tworzone są w oparciu o rzetelne dane statyczne, dzięki czemu mają szansę trafić do odpowiednich osób i wygenerować zamierzone skutki.

Social media to również idealne miejsca do budowania relacji z użytkownikiami dzięki ankietom, forom i grupom, w których poruszane są ważne dla danej społeczności tematy. Do zapoznania się z Twoją ofertą mogą zachęcać również wydarzenia – webinary, konkursy czy transmisje live, podczas których możesz porozmawiać na żywo ze swoimi odbiorcami.

Pozycjonowanie stron oraz działania SEO i SEM powinny iść ramię w ramię z mediami społecznościowymi. To pozwoli Ci stworzyć skuteczną strategię marketingową.

Założenie profili na social media to kwestia kilku minut. Na które z zaprezentowanych serwisów się zdecydujesz?

Źródła informacji: https://www.hootsuite.com/

https://wearesocial.com/

Źrodło fotografii: Canva Pro

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się