Odpowiednia ekspozycja towaru ważna jest nie tylko w sklepie stacjonarnym. Również podczas zakupów w Internecie ma znaczenie to, jak zaprezentujesz swój asortyment. Opis produktu to istotny element, który dla klientów jest wsparciem takim jak sprzedawca w tradycyjnym sklepie. Przed dokonaniem zakupu chcą oni jak najwięcej dowiedzieć się o Twojej ofercie. Ułatwisz klientom podjęcie decyzji, przygotowując wartościowe opisy, które utwierdzą ich w przekonaniu, że produkt jest dla nich, wpłyniesz także pozytywnie na pozycjonowanie Twojej strony. Pozostaje jednak pytanie: jak stworzyć opisy produktów, które będą sprzedawać? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
1. Postaw na niepowtarzalne i unikatowe opisy
Jeżeli Twój sklep ma się wyróżniać, nie może być taki jak konkurencja. Dotyczy to również opisów produktów. Dlatego porzuć kopiowanie tekstów od innych sklepów internetowych. Unikaj też umieszczania na karcie produktów opisów dostarczonych przez producenta. Bardzo prawdopodobne, że wykorzystują je również inni, a to oznacza, że Twój sklep stanie się jednym z wielu. Google zdaje sobie sprawę z tego, że opisy producentów mogą powielać się w wielu sklepach i nie do końca traktuje je jako duplikaty treści. Mimo to warto tworzyć dedykowane opisy. W przyszłości może bowiem powstać mechanizm, który będzie w stanie ocenić, który z opisów był pierwszy i zwiększy to pozycje w rankingu tego właśnie sklepu, a nie tych, które go powielają. Jak powinieneś postąpić? Najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie autorskich opisów, które będą Twoją własną „opowieścią” o produkcie.
2. Pisz do klienta, ale najpierw dobrze go poznaj
Na pewno nie chcesz tworzyć opisu dla opisu, który będzie komunikatem bez adresata. Nie przyciągniesz uwagi klientów, jeżeli nie poznasz ich potrzeb i nie dowiesz się, kim są, ile mają lat, gdzie mieszkają, czym się zajmują i co lubią robić w wolnym czasie. Te wszystkie informacje pomogą Ci stworzyć personę, czyli sylwetkę klienta, do którego chcesz kierować swoją ofertę. Gdy zobrazujesz sobie odbiorcę jako konkretną osobę, która ma imię, określony wiek i prowadzi określony styl życia, będzie Ci łatwiej przygotować trafne opisy produktów. Być może właśnie w Twojej głowie pojawiło się pytanie: skąd czerpać informacje o klientach? Masz kilka możliwości:
- dotychczasowi klienci – są to odbiorcy, którzy już do Ciebie trafili i mogą przekazać Ci wiele cennych wskazówek. Krótka ankieta przesłana po zakupie produktu to tylko jeden z przykładów zdobywania feedbacku od klientów.
- Twoi pracownicy kontaktujący się z klientami – to oni na co dzień są najbliżej klientów i wiedzą, jakie są ich oczekiwania, potrzeby i problemy.
- narzędzia analityczne, np. Google Analytics – w tym narzędziu zainteresuje Cię zakładka Odbiorcy. Znajdziesz w niej wiele ciekawych danych dotyczących np. demografii, lokalizacji lub rodzaju urządzenia, z którego korzystają osoby odwiedzające sklep. Sprawdzisz także, na których podstronach klienci zatrzymują się najdłużej.
- kreatory person – to narzędzia, które pomagają w przygotowaniu profilu klienta. Jednym z nich jest Make my persona – platforma przygotowana przez HubSpot.
3. Postaw na język korzyści i unikaj ogólników
Gdy dobrze poznasz swoją grupę docelową, będziesz wiedzieć, jakie korzyści możesz dostarczyć klientom. Stworzysz komunikaty i opisy odpowiadające na konkretne potrzeby. Na początek ustal, jakie są największe zalety Twojego produktu i w jaki sposób wpłynie on na jakość życia osoby kupującej. Przedstawiając cechy produktu, od razu wyjaśniaj klientowi, jak to przyczyni się do rozwiązania jego problemów lub podniesienia komfortu. Język korzyści bazuje na konkretach. Ogólne sformułowania, że Twój produkt jest najlepszy, najpopularniejszy lub najmodniejszy klientom kompletnie nic nie mówią i nie robią na nich wrażenia. Dlatego musisz zapomnieć o ogólnikach i skupić się na szczegółach, które są ważne dla odbiorców.
4. Przygotuj tekst, który dobrze wygląda
Treść jest ważna, ale zachętą do jej przeczytania jest wygląd i układ. Nawet najlepszy opis skumulowany w jednym akapicie nie jest atrakcyjny dla czytelników. Jak możesz to zmienić? Skorzystaj z poniższych wskazówek
- podziel tekst na kilka akapitów i w każdym opisz inny wątek/cechę produktu
- korzystaj z pogrubień do wyróżnienia najważniejszych fragmentów tekstu
- stosuj punktory do wskazywania istotnych wyróżników produktu
- postaw na krótkie i proste zdania, które nie będą skomplikowane dla odbiorców
- stosuj ikony i grafiki, które podniosą atrakcyjność opisu
- zdjęcie produktu razem z opisem stanowi pełen zestaw informacji o ofercie, dlatego zadbaj, aby fotografie były dobre jakościowo i możliwie najdokładniej prezentowały produkt
5. Przygotuj tekst, który będzie zrozumiały
W Twojej branży to Ty jesteś ekspertem, ale Twój klient nie musi nim być. Warto o tym pamiętać przy tworzeniu opisów produktu. Bardzo łatwo wpaść bowiem w pułapkę własnej wiedzy, a wtedy wyzwaniem jest postawienie się w roli klienta, który pierwszy raz styka się z daną branżą lub produktem. Dlatego nie stosuj w opisach żargonu branżowego i skup się na przedstawieniu tylko tych parametrów technicznych, które są istotne z punktu widzenia klienta. A zawiłe zagadnienia lub skomplikowane cechy produktu przedstaw w taki sposób, aby były zrozumiałe dla każdego.
6. Przygotuj tekst, który będzie miał odpowiednią długość
Podstrona produktowa powinna być dobrze zaplanowana. Poza zdjęciem produktu musi znaleźć się na niej opis. Optymalna długość opisu głównego to 1000-1500 znaków ze spacjami. Składa się na niego nazwa, prezentacja produktu oraz istotne informacje o cenie dostępności, czy składzie. Ale wcale nie musisz na tym poprzestać. Opisy dodatkowe warto umieścić w klikalnych zakładkach i tam „opowiedzieć” klientom o innych ważnych cechach produktu, jego parametrach technicznych, a także przedstawić opinie klientów, którzy już korzystali z oferty. Opis główny i opis dodatkowy będą stanowić kompleksowe źródło informacji o tym, co sprzedajesz.
7. Nie zapomnij o Google i pozycjonowaniu
Opis produktu przede wszystkim powinien być tworzony z myślą o klientach, ale nie możesz zapominać o tym, że również roboty indeksujące przyglądają się Twoim podstronom, co ma wpływ na pozycje w wyszukiwarce. Dlatego pamiętaj o zoptymalizowaniu swoich opisów pod wyszukiwarkę Google. Istotne tutaj będą słowa kluczowe i ich dobór. Możesz je wykorzystać w tytule wraz z informacją o marce modelu i typie produktu oraz w opisie. Dla tytułu zarezerwowany jest nagłówek H1. Gdy Twój opis jest rozbudowany, skorzystaj ze śródtytułów i oznacz je kolejnymi nagłówkami (H2, H3, H4). W przypadku zdjęć i grafik istotny będzie atrybut alt. Jego uzupełnienie jest ważne dla SEO. Alt nabiera również znaczenia wtedy, gdy na stronie nie wyświetla się zdjęcie produktu. Opis dodany do atrybutu informuje, co znajduje się na zdjęciu lub grafice. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu sklepu – zajrzyj do naszego artykułu blogowego Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? – wskazówki dla początkujących.
Opisy są wizytówką produktów. W sklepie internetowym pełnią bardzo ważną rolę i od tego, jak są przygotowane, zależy, czy klient będzie zainteresowany zakupem. Skorzystaj z naszych wskazówek i twórz opisy, które są odpowiedzią na potrzeby Twoich klientów.
Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@karolina-grabowska
Komentarze (0)