Co zrobić, aby zwiększyć widoczność firmy w Google Maps i lokalnych wynikach wyszukiwania? Na tak postawione pytanie jest tylko jedna odpowiedź: umiejętnie prowadzić Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma), który jest elementem koniecznym w przypadku lokalnego SEO. Raptem pojawia się jednak kolejne pytanie często zadawane przez właścicieli rozmaitych biznesów: co zrobić, aby wizytówka Google była bardziej widoczna dla potencjalnych klientów? Jak skutecznie zdobyć nowych odbiorców za jej pomocą? W tym kontekście ważne okazują się m.in. opinie zadowolonych klientów. Sprawdź, dlaczego pozytywne rekomendacje w Google mają istotny wpływ na decyzje zakupowe użytkowników i dowiedz się, jak z sukcesem je pozyskiwać!
Znaczenie opinii Google dla sukcesu biznesu online
Zweryfikowanie, jakie opinie znajdują się na wizytówce Google Moja Firma interesującego nas sklepu czy usługodawcy, jeszcze zanim zdecydujemy się na skorzystanie z jego oferty, bynajmniej nie jest czymś, co robią jedynie ci bardziej dociekliwi i zapobiegawczy klienci. W praktyce robi to niemal każdy.
Jak pokazują dostępne statystyki, aż 93% potencjalnych klientów sprawdza opinie na wizytówce Google. Co więcej, 91% użytkowników w przedziale wiekowym 18-34 lat traktuje recenzje pozostawione w Google na równi z bezpośrednim poleceniem udzielonym przez znajomego.
To pokazuje, że pozytywne opinie i wysoka ocena dla firmy w Google ma istotny wpływ na zaufanie potencjalnych klientów i ich decyzje zakupowe. Rekomendacje okazują się nie mniej ważne w kontekście widoczności wizytówki w sieci. Średnia liczba recenzji stanowi bowiem jeden z kluczowych czynników rankingowych Google, który przyciąga uwagę użytkowników korzystających z Google Maps i jest wyświetlany w podstawowym widoku wyników wyszukiwania, obok najważniejszych informacji takich jak nazwa czy adres firmy.
Pozycjonowanie firmy dzięki pozytywnym opiniom w Google Maps
Pozytywne opinie stanowią o autorytecie danej firmy, co w bezpośredni sposób wpływa na jej pozycję zarówno w samych wynikach wyszukiwania, jak i w mapach Google. Wyszukiwarki postrzegają bowiem recenzje pozostawiane przez użytkowników jako sygnał zaufania i wiarygodności. Firmy, które posiadają na swojej wizytówce dużą liczbą pochlebnych opinii od swoich klientów, zyskują jednocześnie większą widoczność w Internecie i lepiej pozycjonują się w lokalnych rankingach SEO.
Pozyskiwanie ocen – dlaczego to ważne dla Twojej firmy?
Opinie w Google stanowią pewnego rodzaju dowód społeczny, będąc informacją, że firma jest rzetelna i zasługuje na uznanie. Dlatego im więcej osób skorzysta z jej usług, wyrażając z tego faktu zadowolenie, tym większa szansa, że inni użytkownicy również jej zaufają.
Dodatkowo wyjście z inicjatywą do klienta i samodzielne poproszenie go o udzielenie opinii to ważny element w budowaniu wizerunku jako firmy zaangażowanej i dbającej o satysfakcję ze świadczonych przez nią usług.
W jaki sposób odpowiadać na opinie pozyskane w wizytówce Google?
Opinie na wizytówce Google stanowią ważny zasób firmy i skuteczne narzędzie marketingowe, którego potencjał bywa jednak przez wielu przedsiębiorców niewykorzystywany. Pozytywne opinie udzielone w Google lub Google Maps wykazują o 50% wyższą skuteczność w zachęcaniu nowych klientów do zakupu niż rabaty cenowe.
Właściciele rozmaitych biznesów często zaniedbują jednak ten aspekt, nie przywiązując do kwestii recenzji należytej uwagi lub nie wiedząc, w jaki sposób efektywnie nimi zarządzać. Tymczasem bieżące odpowiadanie na opinie użytkowników stanowi jeden z najważniejszych czynników rankingowych, a Google wysoko premiuje szczególnie te wizytówki, które opowiadają na recenzje w ciągu 24 godzin od ich dodania.
Warto mieć ponadto na uwadze, że odpowiadanie na opinie – zarówno pozytywne, jak i negatywne – pokazuje, że firma ceni zdanie klientów i dba o ich doświadczenia z marką, co może skutecznie poprawić jej ogólny wizerunek.
Odpowiadanie na pozytywne opinie
Prowadząc Profil Firmy w Google, warto odpowiadać na pozytywne opinie pozostawiane przez zadowolonych klientów. Dziękując za udzieloną recenzję, prezentujesz się jako firma, która docenia zaufanie swoich klientów i dba o wysoki poziom ich satysfakcji.
Pamiętaj – sposób, w jaki odpowiadasz na opinie w Google, pozostaje nie mniej ważny niż to, jak komunikujesz swoją firmę choćby na stronie internetowej, zwłaszcza że wizytówka Google jest często pierwszym punktem styku potencjalnego klienta z marką. Warto więc dbać o regularne odpowiadanie na opinie, co wpłynie pozytywnie nie tylko na wiarygodność firmy w internecie, ale również jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Jak wynika z raportu ReviewTrackers, 45% klientów deklaruje, że chętniej skorzysta z usług firmy w momencie, gdy odpowiada ona na negatywne opinie. To tylko jeden z powodów, dla których warto odnosić się do nieprzychylnych recenzji. Kolejnym jest fakt, że negatywna opinia pozostawiona bez odpowiedzi wzbudza podejrzenia ze strony użytkowników, nawet jeśli znajduje się wśród kilkunastu pozytywnych komentarzy. Jeśli jednak użytkownik po przeczytaniu krytycznej opinii, zobaczy, że właściciel firmy w kulturalny sposób się do niej ustosunkował, może to wpłynąć korzystnie na PR marki i zaufanie użytkowników.
Co więcej, internauci mają możliwość edytowania dodanej opinii – jeśli więc sprawa zostanie wyjaśniona w sposób korzystny dla firmy, istnieje szansa, że użytkownik zmieni nieco swoje pierwotne zdanie na bardziej pozytywne.
A jak postępować z fałszywymi opiniami?
Niejednokrotnie zdarza się, że firma otrzymuje negatywną opinię od osoby, która nie była nigdy jej klientem. Czasami niepochlebne recenzje są wynikiem wrogiego działania konkurencji. W sytuacji, gdy otrzymana opinia jest fałszywa, nie dotyczy naszego biznesu czy też narusza prawa, właściciel firmy może próbować zgłosić ją do Google w celu weryfikacji i jej usunięcia.
Korzystając z tej ścieżki, należy jednak uzbroić się w cierpliwość – weryfikacja ta może bowiem potrwać nawet kilka miesięcy, a ostatecznie Google bardzo rzadko usuwa takie opinie, nawet jeśli faktycznie są nieodpowiednie.
Z tego powodu kluczowe staje się bieżące monitorowanie opinii dodawanych na wizytówce Google i szybkie reagowanie na nowe recenzje, aby uniknąć negatywnego wpływu fałszywych komentarzy na wizerunek firmy.
Przykład odpowiedzi na nieprawdziwą opinię zamieszczoną w wizytówce Google
Zdobywanie opinii – czy warto poprosić klientów o ocenę Twoich usług?
Firmy, które plasują się w TOP3 wyników wyszukiwania, posiadają w swoim profilu zazwyczaj więcej niż 200 opinii. To pokazuje, że zdobywanie opinii od zadowolonych klientów jest priorytetową kwestią, która pomoże zwiększyć wiarygodność firmy i jej widoczność w Google, co w dłuższej perspektywie przełoży się także na większą sprzedaż.
Choć jak dodawać opinię w Google, wie dziś niemal każdy, w praktyce często okazuje się, że bez dodatkowej zachęty klienci są bardziej skłonni do udzielenia opinii firmie po negatywnym doświadczeniu niż po pozytywnym. Jak zatem przekonać ich, by podzielili się swoją opinią również wtedy, gdy są zadowoleni z zakupu bądź usługi?
Dla wielu firm zadanie to niesłusznie jawi się jako dość niezręczne. Tymczasem klucz tkwi w tym, by nie prosić natarczywie o opinie, ale w umiejętny sposób zachęcić do podzielenia się szczerym feedbackiem na temat firmy.
Jak poprosić swoich klientów o ocenę profilu firmy?
Aby zachęcić klientów do pozostawienia opinii, warto udostępniać im wygodne linki lub przypomnienia o tej możliwości tuż po dokonaniu zakupu czy wykonaniu usługi. Skutecznym pomysłem jest przygotowanie specjalnego plakatu z kodem QR, dzięki któremu klienci mogą przejść bezpośrednio do widoku wystawiania opinii. Plakat ten można wykorzystać na wiele sposobów, np. w kampaniach mailingowych czy social mediach tak jak na poniższym przykładzie:
Zarządzanie opiniami Google Moja Firma – sprawdź narzędzia!
Nie wolno zapominać o tym, że opinie pozostawiane przez użytkowników w internecie stanowią potężny zasób nie tylko dla innych internautów, ale także dla samej firmy. Zarządzanie opiniami może być jednak trudne, zwłaszcza jeśli firma zbiera je w różnych serwisach.
Aby wyciągać z recenzji klientów użyteczne dane biznesowe, warto na bieżąco analizować pojawiające się opinie za pomocą profesjonalnego narzędzia do analizy i audytów recenzji – ReviewAudit. Rozwiązanie to służy do integracji i analizy opinii zamieszczanych zarówno w wizytówkach lokalnych, jak i np. popularnych platformach e-commerce. Dzięki narzędziu otrzymasz jasny obraz swojej sytuacji, a także dowiesz się, jak Twoja firma prezentuje się na tle konkurencji.
Warto mieć też na uwadze, że sama pokaźna liczba otrzymanych opinii to jeszcze nie wszystko – znacznie ważniejsza okazuje się ich jakość. Pamiętaj, że konsumenci wyżej cenią dłuższe recenzje, uznając je za bardziej autentyczne i pomocne.
W jaki sposób zatem pozyskiwać wartościowe opinie i skutecznie nimi zarządzać tak, by wyciągnąć z nich jak najwięcej użytecznych informacji? Z pomocą przychodzą tutaj różnego rodzaju narzędzia takie jak Rating Captain. Dzięki niemu zorganizujesz i usprawnisz proces zbierania opinii, które pomogą zwiększyć ruch w Twojej witrynie i poprawić sprzedaż, a także znacząco zautomatyzujesz komunikację posprzedażową, podtrzymując relacje z klientami i budując ich lojalność.
Komentarze (0)