Branżę IT wyróżnia wysoka konkurencyjność. Z tego powodu kluczową rolę w pozyskiwaniu nowych klientów odgrywają działania marketingowe w sieci, w tym SEO. Jakie kroki podejmują polskie software house’y, aby zająć wyższe miejsca rankingowe w wyszukiwarce? Jakie błędy popełniają najczęściej? Sprawdź naszą analizę i poznaj dobre praktyki SEO!
Polskie software house’y z perspektywy SEO
Na podstawie rankingu Clutch z grudnia 2023 r. i artykułu blogowego NoFluffJobs opracowaliśmy listę polskich software house’ów i przeanalizowaliśmy je pod kątem SEO. Warto podkreślić, że każdy z nich swoją główną działalność kieruje na rynek anglojęzyczny (najczęściej USA lub UK). W związku z tym wszystkie dane – w tym widoczność na słowa kluczowe i potencjalny ruch organiczny – dotyczą Stanów Zjednoczonych.
Software house’y, które przeanalizowaliśmy, to:
10Clouds
Mocne strony
Na 10Clouds mamy do czynienia ze strategicznym użyciem słów kluczowych związanych z intencją usługową w nagłówkach na podstronach z oferowanymi technologiami i działaniami w zakresie developmentu. Nasycenie śródtytułów w strukturze wskazuje robotom Google najważniejsze informacje znajdujące się na danej stronie.
Uwzględnienie sekcji „Our Process”, „Our Team” i „Projects/Case Studies” na podstronach usługowych wskazuje zarówno potencjalnym klientom, jak i robotom Google eksperckość, doświadczenie, autorytet oraz „zaufanie”. E-E-A-T (Experience – Expertise – Authority – Trust) stanowi kluczowy czynnik rankingowy Google w ostatnich latach.
Rozbudowana struktura kategorii blogowych powiązanych tematycznie ze stronami usługowymi pozwala na zastosowanie dodatkowego linkowania wewnętrznego pomiędzy wpisami blogowymi. W ten sposób ułatwia się podróż robotów Google indeksujących podstrony po całej witrynie oraz budowanie klastrów tematycznych.
Słabe strony
Grafiki na stronie – przede wszystkim te zamieszczone we wpisach blogowych – nie mają zoptymalizowanych tytułów, a ich nazwy często są ciągiem znaków. Co więcej, nie posiadają również uzupełnionego atrybutu alt, który nie tylko umożliwia wykorzystanie słów kluczowych związanych z pozycjonowaniem strony, ale także jest istotnym elementem z punktu widzenia dostępności stron internetowych (web accessibility).
10Clouds oferuje usługi związane z Web Developmentem w technologiach, takich jak m. in. Flutter i React Native, jednak brak na stronie dedykowanych im stron usługowych. Mamy tutaj do czynienia z niewykorzystanym potencjałem na zdobycie widoczności na dodatkowe frazy i stworzenie podstron technologicznych, co skutecznie wykorzystuje konkurencja.
Brainhub
Mocne strony
Na stronie Brainhub struktura menu jest zoptymalizowana i logiczna. Zawarto w niej podział na „Services” oraz „Technologies”. Co więcej, wykorzystano również potencjał związany z wyszukiwaniami dotyczącymi usług Web Developmentu w danych branżach poprzez sekcję „Industries”. To jedne z powodów sprawiających, że Brainhub znajduje się w czołówce w kontekście wyszukiwania związanego z FinTech Developmentem.
Zarówno podstrony usługowe, jak i wpisy blogowe znajdujące się na stronie Brainhub są zoptymalizowane pod względem słów kluczowych, CTA i sekcji HEAD (meta title i meta description). Odpowiednia ich długość dodatkowo zwiększa szansę na pojawienie się w takiej formie w wynikach wyszukiwania Google.
Obecność spisu treści (table of contents) w strukturze wpisu blogowego pozwala użytkownikowi na przejście do interesującej go kwestii. Oprócz tego wprowadza również dodatkowe linkowanie i podkreśla strukturę artykułu robotom Google – może to pozwolić na pojawianie się też linku z bezpośrednią odpowiedzią na pytanie z nagłówka w wynikach wyszukiwania (featured snippet).
Słabe strony
W opublikowanych wpisach Brainhub pozwala sobie na wprowadzenie linkowania zarówno do zewnętrznych źródeł rozszerzających informacje zawarte we wpisie, jak i okazjonalne linkowanie wewnętrzne kontekstowe do powiązanych artykułów. Aby wykorzystać pełny potencjał linkbuildingu, warto byłoby wzmocnić pozycjonowanie na frazy usługowo-sprzedażowe poprzez linkowanie do podstron usługowych z tekstów blogowych. To dodatkowy sposób na skierowanie potencjalnego klienta na usługowy landing page.
EL Passion
Mocne strony
EL Passion w strategiczny sposób używa słów kluczowych związanych z intencją usługową w nagłówkach na takich właśnie podstronach oraz bezpośrednio w treści. Odpowiednie nasycenie ich w śródtytułach w strukturze strony wskazuje robotom Google najważniejsze informacje znajdujące się na danej stronie. EL Passion udało się wprowadzić wszystkie kluczowe elementy idealnej strony usługowej, a mianowicie:
- krótki wstęp,
- korzyści,
- rozszerzenie usługi,
- podkreślenie eksperckości,
- proces,
- sekcja z testimonialsami i case study,
- FAQ,
- powiązane wpisy blogowe.
W strukturze adresów URL podstron usługowych widzimy podział na sekcje główne („Services” i „Expertise”) oraz dotyczące ich podkategorie. Warto podkreślić, że same adresy URL są również zoptymalizowane pod główne słowo kluczowe z taką właśnie intencją – to ważny wskaźnik rankingowy, który daje znak robotom o treści znajdującej się pod danym adresem.
Grafiki na stronie EL Passion mają zoptymalizowane tytuły (nazwy są opisem, co faktycznie się na nich znajduje) oraz uzupełniony atrybut alt. Po stronie kodu zastosowany jest lazy-loading i atrybut srcset – te elementy pozytywnie wpływają na responsywność i page speed, co przekłada się na pozytywne doświadczenie użytkownika.
Słabe strony
Na stronie EL Passion brakuje optymalizacji sekcji HEAD, przede wszystkim w przypadku wpisów blogowych. Tytuł SEO jest często kopią tytułu artykułu z dodanym brandem. Co więcej, pojawiają się widoczne nieścisłości z określeniem go w całej domenie, a także problemy z długością.
Z kolei meta description jest najczęściej niezoptymalizowany – pojawia się w wersji bardzo krótkiej i uciętej w połowie słowa, jak i za długiej. Zoptymalizowane meta tagi są kluczowym elementem kierującym i zachęcającym użytkownika do kliknięcia w wynik wyszukiwania Google – warto je poprawić i zastosować w nich słowa kluczowe.
The Software House
Mocne strony
The Software House to doskonały przykład strony, która w 100% wykorzystuje potencjał SEO na zwiększenie swojej widoczności i pozyskanie klientów. W rozbudowanej strukturze menu, pokrywającej pełne spektrum usług, znajdziemy zarówno sekcje „Services”, „Technologies”, jak i „Industries”. Każda z nich posiada podkategorie z dedykowanymi podstronami, zoptymalizowanymi pod słowa kluczowe z intencją usługową.
Warto wyróżnić również wykorzystanie fraz usługowych i linkowania wewnętrznego pomiędzy powiązanymi podstronami usługowymi. Zastosowanie bogatej i rozbudowanej treści, opisującej daną gałąź web developmentu lub technologię (i nie tylko) oraz zastosowanie linkowania do związanych z nią innych landingów usługowych pozwoliło The Software House na zbudowanie autorytetu z perspektywy wyszukiwarki.
Rezultatem tych działań jest zajmowanie wysokich pozycji na konkurencyjne frazy, takie jak software house, nodejs development services i laravel development services.
Informacje zawarte w artykułach są przedstawiane w formie różnych mediów – dedykowane grafiki, materiały wideo czy wywiady. Same wpisy są również odpowiednio sformatowane. Znajdziemy tutaj zarówno listy, cytaty, pogrubienia najważniejszych kwestii. Warto dodać, że wszystkie wymienione elementy mają swoje odzwierciedlenie w kodzie, co pozwala na ich odpowiednią ocenę przez Google, a także pozytywnie wpływa na wrażenia użytkownika.
Słabe strony
Jedna z głównych stron usługowych posiada meta tag robots – noindex, nofollow. W konsekwencji nie może zostać ocenione przez roboty Google oraz nie jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania. The Software House na błędach indeksacji traci okazję na pozyskiwanie klientów.
Miquido
Mocne strony
Rozbudowana struktura menu wraz z pokryciem pełnego spektrum usług w wykonaniu Miquido – podobnie jak w przypadku The Software House – to dobry przykład strony, która wykorzystuje potencjał SEO na zbudowanie widoczności w Google i pozyskanie leadów.
Znajdziemy tutaj sekcje „Services”, „Technologies” oraz „Industries” – każda z nich posiada adres URL zoptymalizowany pod główne usługowe słowo kluczowe, co ułatwia zadanie robotom Google podczas oceny całości struktury serwisu.
Na podstronach usługowych zastosowano bogatą i rozbudowaną treść, zoptymalizowaną pod frazy z intencją usługową i naturalnie rozszerzoną poprzez sekcję najważniejszych pytań i odpowiedzi. Plusem jest logiczna, hierarchiczna struktura śródtytułów i informacji zawartych na podstronie. Pozwoliło to Miquido zdobyć wysokie pozycje na frazy z potencjałem sprzedażowym – flutter app development services, product strategy consulting, backend development services.
Miquido to jednocześnie bardzo dobry przykład strony, która w pełni wykorzystuje potencjał swojego bloga. Tematy oscylują wokół content hubów skupionych na linkowaniu do podstron usługowych. Widać konsekwencję w stosowaniu linków wewnętrznych na kluczowe dla podstron usługowych frazy kluczowe, co wpływa na poprawę ich pozycji i ułatwia indeksowanie robotom Google. Co więcej, takie działania pozwalają na zbudowanie potencjalnego lejka sprzedażowego – klient najpierw szuka informacji na temat danej technologii/kosztów.
Słabe strony
Część podstron usługowych Miquido charakteryzuje się idealną strukturą, ale znajdujemy też takie, na których jest ona zaburzona. Dla przykładu – dotyczy to wystąpienia nagłówków H4 i H5 bezpośrednio po nagłówkach H2. Taka struktura została zastosowana w sekcjach FAQ. Poprawa poszczególnych elementów może mieć pozytywny wpływ na postrzeganie informacji zawartych na stronie przez Google.
Logiczna struktura i naturalne rozwinięcie informacji jest dla robotów istotnym czynnikiem rankingowym. Nagłówki H4 i H5 są znacznie mniej ważne dla robotów, a chcemy wykorzystywać w 100% informacje już znajdujące się na stronie.
Dobre praktyki SEO – na co powinny zwracać uwagę software house’y?
Analizując domeny i działania SEO polskich software house’ów, można zauważyć zarówno dobre, jak i te mniej korzystne praktyki. Każdy z nich aktywnie działa w procesie linkbuildingu oraz pozyskiwania linków zewnętrznych – czynnikiem wspólnym jest stały przyrost domen linkujących w przedziale ostatniego roku. Tutaj pojawiają się linki do artykułów blogowych na frazy informacyjne, linkowanie na frazy brandowe do stron głównych, a także kontekstowe linkowanie do landingów usługowych związanych z developmentem.
Czynnikiem łączącym i kluczowym w działaniach SEO w branży IT jest wspieranie widoczności domeny poprzez publikacje i wpisy blogowe – każda z analizowanych domen tworzy regularnie artykuły na swojego bloga, które zawierają:
- opracowane struktury;
- obszerną treść i badanie intencji użytkownika;
- linkowanie wewnętrzne pomiędzy powiązanymi stronami, wspierające ich widoczność i usprawnianie ścieżki konwersji potencjalnego klienta;
- spisy treści oraz potwierdzające autorytet i eksperckość sekcje z autorami danego wpisu (ważne dla robotów wyszukiwarek i UX).
Elementem wymagającym pochwały jest opracowana i zaplanowana struktura menu nawigacyjnego i adresów URL. Większość z analizowanych software house’ów zdaje sobie sprawę z roli, jaką te elementy odgrywają w skutecznym pozycjonowaniu oraz poprawieniu doświadczeń użytkownika i sprecyzowanego przekierowania na daną podstronę usługową. Zaplanowana i zoptymalizowana struktura menu i całej domeny stanowi również istotny czynnik rankingowy Google – ułatwia robotom wyszukiwarki „podróż” po stronie i indeksację.
Aspektem, nad którym warto popracować to poprawa widoczności podstron usługowych w wyszukiwarce Google. Tylko część z analizowanych software house’ów posiada jakiekolwiek słowa kluczowe związane z wyszukiwaniami typowo usługowymi, takimi jak te z „services”, „company”, „agency”. Zbudowanie widoczności w TOP3 i TOP10 na tego typu frazy kluczowe pozwoli na zwiększenie szans zdobycia klienta szukającego danej usługi i dokonującego konwersji, a przez to – zarobku dla firmy.
Dobre praktyki SEO – checklista
Aby zyskać widoczność w sieci należy podjąć szereg działań. Oto lista niezbędnych elementów SEO:
- linkbuilding i rozbudowa profilu linkowania wewnętrznego;
- publikowanie merytorycznych i zoptymalizowanych wpisów blogowych w oparciu o content hub’y;
- przemyślana struktura menu nawigacyjnego i adresów URL;
- optymalizacja grafik (tytuł, alt);
- dedykowane podstrony usługowe/technologiczne z wykorzystaniem fraz kluczowych z intencją usługowo-sprzedażową;
- wprowadzenie sekcji i treści wspierających budowanie eksperckiego wizerunku (zgodnie z E-E-A-T);
- wprowadzenie spisu treści i sekcji autora do wpisów blogowych;
- optymalizacja meta tagów.
Strona Twojej firmy nie przyciąga nowych klientów? Nasi specjaliści pomogą zyskać Ci widoczność w sieci. Sprawdź ofertę Strategiczni.pl!
Porozmawiajmy!
Komentarze (0)