wpis blogowy napisany przez Asię, Social Media Specialist w Strategiczni.pl

Wiele firm, zwłaszcza niewielkich i lokalnych, było w stanie przez wiele lat funkcjonować bez marketingu internetowego. Polegali na rekomendacjach przekazywanych z ust do ust przez zadowolonych klientów. Jednak branże, jak i ludzie, zmieniają się. Wszystko się digitalizuje, wchodzi do internetu. Następuje moment, gdy klienci przestają przychodzić, bo szybciej i łatwiej znajdują konkurencyjne firmy, które w sieci mają swoją ofertę i potwierdzenie wysokiej jakości usług w formie opinii klientów.

Na biznes mogą czasem oddziaływać również nagłe, nieprzewidziane sytuacje. Jedną z nich była pandemia COVID-19, która znacząco przyspieszyła transformację w branży e-commerce. Konsumenci unikając bezpośrednich wizyt w sklepach stacjonarnych, chętniej wybierali zakupy on-line. Wiele małych i średnich przedsiębiorstw musiało zacząć korzystać z platform e-commerce, aby utrzymać swoją działalność w trakcie lockdownów, co w naturalny sposób przyczyniło się do wzrostu konkurencji w branży. Tym samym rok 2020 wyznaczył pewną cezurę i istotną zmianę na rynku e-commerce, który dziś dzieli się na rynek przed covidem i rynek po nim.

Gdy taki scenariusz dotyka biznes, pozostaje tylko jedna rzecz – wejść do internetu. W dzisiejszym wpisie przedstawimy zalety korzystania z usług oferowanych przez zespół projektowy i zestawimy je z zatrudnieniem osobnego specjalisty od marketingu. Przekonaj się sam, które rozwiązanie będzie lepsze dla Twojej firmy.

Marketing internetowy – od czego zacząć?

Właściciel firmy jest gotowy do działania. Robi więc research, czego potrzebuje, by klienci zaczęli przychodzić. Dowiaduje się o SEO, przegląda wszystkie media społecznościowe, na których konkurencja chętnie się reklamuje. Myśli o kampaniach płatnych w Google. Odkrywa artykuły o content marketingu i jego zaletach. Liczba aspektów marketingu internetowego mnoży się w zawrotnym tempie, tak samo jak budżet, który oczami wyobraźni wydaje na te działania. Jednocześnie myśli, że choć pracy będzie dużo, szczególnie na początku, nie będzie potrzebował paru specjalistów na stałe. Podejmuje więc decyzję – trzeba poszukać jednej osoby, bardzo doświadczonej, która zrobi to wszystko! Swego rodzaju marketingowego ninję

Czy marketing ninja istnieje?

Koszty życia rosną, muszą rosnąć też pensje. Właściciel lokalnej firmy to rozumie, dlatego na marketing ninję przeznacza w swoim budżecie 10 000 złotych, szacując, że pensja 6 000 netto będzie dostateczna, aby przyciągnąć najlepszych. Rozpisuje swoje oczekiwania w formie ogłoszenia o pracę, publikuje na najpopularniejszych portalach. I co dostaje w odpowiedzi?

screen komentarzy z portalu Facebook

Brutalna rzeczywistość uderza i okazuje się, że nie istnieją specjaliści od wszystkiego, a przynajmniej nie tacy prawdziwi. Jakby reakcja ludzi nie była dostatecznym dowodem, codziennie sprawdza swoją skrzynkę odbiorczą w oczekiwaniu na wymarzonego kandydata. Dostaje parę CV, ale już na pierwszy rzut oka widzi, że są to osoby z pewnym doświadczeniem w pracy w marketingu, jednak na pewno nie mają rozległej wiedzy, na której mu zależy. Czy jest w takim razie inne rozwiązanie, które pozwoli zaistnieć małej firmie w internecie?

Zespół projektowy – kto wchodzi w jego skład?

Choć zatrudnienie jednego specjalisty na start, jest często pierwszą myślą firm chcących wdrożyć działania marketingowe, taki scenariusz nie zawsze okazuje się faktycznie najlepszym i najbardziej opłacalnym rozwiązaniem. Wystarczy spojrzeć na fakt, że za pensję dla specjalisty, który w rzeczywistości nie będzie w stanie znać się na każdym aspekcie marketingu, by samodzielnie pokryć całe zapotrzebowanie firmy, właściciel może zatrudnić zewnętrzny zespół projektowy. Wówczas otrzyma wykwalifikowanych specjalistów o zdywersyfikowanych kompetencjach, którzy będą elastycznie dostosowywać się do jego potrzeb

Jak to działa w praktyce? W Strategiczni.pl zespół projektowy składa się z przedstawicieli każdego działu w naszej agencji, tak aby zapewnić klientowi wsparcie we wszystkich istotnych działaniach z zakresu marketingu internetowego.

  1. Specjalista SEO przeprowadzi analizę strony, określi słabe punkty i przedstawi plan działania, po czym wprowadzi go w życie, poprawiając widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania oraz wydajność platformy. Będzie czuwał nad pozycją strony w Google, dostosowując działania do dynamicznych zmian w przeglądarce.
  2. Specjalista SEM będzie zarządzać kampaniami płatnymi. Śledząc na bieżąco zmiany w algorytmach reklam, uruchomi konwertującą kampanię na każdej platformie, która będzie wsparciem dla działań z zakresu SEO.
  3. Specjalista ds. Social Media wie, jak dobrać odpowiednie kanały komunikacji i wykorzystać ich potencjał. Stworzy grafiki, krótkie formy wideo, napisze copy, które podkreśli zalety produktów czy usług. Będzie na bieżąco z trendami, które przełoży na content w mediach społecznościowych.
  4. Specjalista ds. Contentu we współpracy z SEO napisze świetnej jakości tekst, który będzie wartościowym materiałem edukacyjnym oraz treścią wspierającą pozycjonowanie w Google.
  5. Project Manager zarządza zespołem, jego pracą i efektywnym przepływem informacji.

Za każdym z tych specjalistów stoją lata doświadczenia w swojej wąskiej dziedzinie i bogate portfolio, którymi mogą się pochwalić. Nawet najbardziej ambitny marketing ninja nie będzie w stanie zdobyć doświadczenia pięciu niezależnych osób.

Zespół projektowy a marketingowiec in-house – porównanie kosztów

W naszym scenariuszu założyliśmy, że właściciel firmy jest gotowy wydać na etatowego pracownika 10 000 złotych. Do tego dochodzą formalności, zapewnienie sprzętu do pracy i miejsca w biurze. Pracownicy oczekują również pozapłacowych benefitów, takich jak prywatna opieka medyczna czy karta sportowa. Tworzy się nam całkiem długa lista ponadprogramowych wydatków

Główną zaletą zespołu projektowego z perspektywy budżetu jest to, że choć trzeba wycenić pracę pięciu osób, to na obsługę niewielkiej marki każdy z nich poświęci jedynie kawałek swojego etatu. Dzięki temu koszt takiego zespołu jest niższy niż koszt zatrudnienia nowej osoby do firmy. Odchodzą też formalności, a jedyne co właściciel musi zrobić, to opłacić fakturę na koniec miesiąca.

Jak wygląda rozłożenie miesięcznego budżetu w wersji Basic zespołu projektowego Strategiczni.pl?

pakiet basic - zestawienie kosztów

Do tego mogą dojść jednorazowe koszty analityki WWW albo link buildingu. 

Jak wygląda współpraca z zespołem projektowym?

Zaczynając współpracę z zespołem projektowym, do firmy zostają przypisani konkretni specjaliści. Na pierwszym spotkaniu online lub na żywo omawiane są oczekiwania związane z marketingiem. Później pozostaje już tylko działać! Zgodnie z indywidualnymi ustaleniami, każdy ze specjalistów rozpoczyna pracę nad swoją częścią. Na co dwutygodniowym spotkaniu każdy raportuje o zakończonych zadaniach, sukcesach albo porażkach, słucha feedbacku klienta i dostosowuje swoje działania.

Zalety zespołu projektowego

Zespół projektowy dostarcza klientowi nie tylko wartość biznesową, ale również pozwala zaoszczędzić czas, nie wymagając aż tak dużego zaangażowania. Dzięki koordynacji ze strony Project Managera, specjaliści zarządzają zadaniami między sobą, sprawiając, że klient nie musi koordynować pracy wielu agencji lub freelancerów jednocześnie.

Dodatkowo wybierając zespół marketingowy, mamy pewność, że każdy pracuje na jeden cel miesięczny ustalany podczas wspólnych spotkań wewnętrznych. W codziennej komunikacji specjaliści dyskutują, realizują burze mózgów, wzmacniając swoje działania wiedzą i pomysłami. Zaletą jest również wspólny budżet, którym zespół może dynamicznie zarządzać, dostosowując do aktualnych potrzeb klienta.

Case Study – zespół projektowy dla IdeaPlace

W ramach zespołu projektowego współpracujemy z wrocławską firmą IdeaPlace, która oferuje przestrzenie coworkingowe, biura i usługę wirtualnej asystentki. Chcą docierać do freelancerów i osób na kontraktach B2B, które potrzebują przestrzeni do pracy, a także do firm, chcących wynająć biuro dla swoich niewielkich zespołów. 

Od początku współpracy zespół projektowy działał w ramach zatwierdzonej wspólnie strategii. Dzięki temu klientka wiedziała, jakie działania będą podejmowane w każdym z działów i jak będzie rozkładał się podział budżetu. Co dwa tygodnie, podczas wydarzeń scrumowych są omawiane wyniki działań każdego działu i wyciągane wnioski na kolejny okres.

Co robimy dla IdeaPlace?

W ramach SEO prace obejmują optymalizację on-site, czyli content strony, elementy SEO i linkowanie wewnętrzne. W ramach ścisłej współpracy z działem Contentu powstają również treści blogowe wspierające frazy usługowe. Na bieżąco monitorowana jest widoczność i wprowadzane są zmiany w zakresie stron notujących spadek. 

Specjalista SEM czuwa nad realizowanymi kampaniami w Google Ads i Facebook Ads, odsyłającymi potencjalnych klientów na stronę. Optymalizuje stawki, dba o równomierne wydawanie budżetu w ciągu miesiąca. Tworzy nowe reklamy dedykowane konkretnym usługom. Na bieżąco monitorując wyniki, dostosowuje podejście i – w razie konieczności – zmienia strategię kampanii

Specjalista Social Media realizuje działania na profilu Facebook oraz na firmowym i osobistym profilu LinkedIn. Powstają posty edukujące na temat usług, przedstawiające zalety korzystania z biur oraz treści nawiązujące do zainteresowań grupy odbiorców. Wszystkie te działania prowadzą do zwiększenia ruchu na stronie i przekładają się na zainteresowanie i zakup usług IdeaPlace.

 

Zespół projektowy – idealne rozwiązanie dla Twojego biznesu?

Powierzenie marketingu swojej firmy zespołowi marketingowemu to najlepszy pomysł dla niewielkich i lokalnych firm, które nie mają zasobów lub budżetu, by stworzyć własny dział. Za ułamek kwoty, którą wydałyby na zatrudnienie, dostają zespół doświadczonych specjalistów z wieloletnim doświadczeniem i efektywną komunikacją.

Jesteś zainteresowany marketingiem internetowym dla Twojej firmy? Skontaktuj się z nami! Odpowiemy na wszystkie Twoje wątpliwości i doradzimy najlepsze rozwiązania. 

Porozmawiajmy!

Joanna Nadolna

Social Media Specialist

Obecnie zajmuje prowadzeniem kanałów social media klientów oraz Strategiczni.pl. Absolwentka filologii angielskiej z zamiłowaniem do marketingu i szybko zmieniających się trendów w mediach społecznościowych. Lubi nieoczywiste podejście do prowadzenia profili i ciągle szuka nowych inspiracji. W wolnym czasie zajmuje się ilustracją, którą chętnie przemyca również do swojej pracy. Prywatnie miłośniczka kotów, dobrych książek i wciągających podcastów.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się