12 sierpnia, 2020

10 prostych wskaz贸wek jak optymalizowa膰 obrazki w Google

Tagi: ,

Strategiczni.pl

komputer ze zdjeciami na ekranie

Zdj臋cia, infografiki, diagramy i wykresy鈥 pojawiaj膮 si臋 na Twojej stronie internetowej, aby przyci膮gn膮膰 uwag臋 u偶ytkownik贸w, podnie艣膰 atrakcyjno艣膰 witryny lub zaprezentowa膰 ofert臋. Czy wykorzystujesz je r贸wnie偶 do tego, aby poprawi膰 widoczno艣膰 serwisu w wynikach wyszukiwania? Je偶eli do tej pory dba艂e艣 g艂贸wnie o optymalizacj臋 kodu i tre艣ci na swojej stronie internetowej, to teraz przyszed艂 czas na obrazki. Poznaj 10 prostych sposob贸w jak przygotowa膰 grafiki, aby by艂y wsparciem dla SEO.

Dlaczego wyszukiwanie w Google Image jest wa偶ne?

Miliony ludzi ka偶dego dnia korzysta z Google i wpisuje swoje zapytania do wyszukiwarki. Zainteresowaniem u偶ytkownik贸w ciesz膮 si臋 nie tylko tre艣ci pisane, ale tak偶e obrazy i zdj臋cia. Dlatego w艂a艣nie Google Image (lub inaczej Google Grafika) staje si臋 coraz popularniejsz膮 wyszukiwark膮. Pracownicy Google wci膮偶 pracuj膮 nad tym, aby wprowadza膰 do niej kolejne funkcjonalno艣ci, kt贸rych celem jest u艂atwienie wyszukiwania. W ci膮gu kilku ostatnich lat mo偶na by艂o dostrzec takie zmiany jak m.in. pojawienie si臋 podpis贸w pod miniaturkami zdj臋膰 czy te偶 wyszukiwanie podobnych obraz贸w w wersjach mobilnych Google Image. Ostatnio u偶ytkownicy smartfon贸w w Stanach Zjednoczonych mog膮 te偶 zapozna膰 si臋 z ciekawymi informacjami na temat wyszukiwanych grafik 鈥 wi臋cej na ten temat dowiesz si臋, gdy przeczytasz nasz wpis Informacje z Graf贸w Wiedzy w Google Image.聽聽

Popularno艣膰 Google Image pokazuje, 偶e optymalizacja obraz贸w mo偶e przynie艣膰 wiele korzy艣ci Twojej stronie internetowej. Gdy Twoje grafiki i zdj臋cia pojawi膮 si臋 w wyszukiwarce Google Image, zyskasz szans臋 na dotarcie do wi臋kszej grupy odbiorc贸w, a to prze艂o偶y si臋 na wi臋kszy ruch w Twojej witrynie i jej rozpoznawalno艣膰 w internecie. Dla niekt贸rych bran偶 (np. odzie偶owej), kt贸re bazuj膮 na zdj臋ciach, w艂a艣ciwa optymalizacja grafik stanowi bardzo wa偶ny element strategii pozycjonowania. Od dobrej jako艣ci zdj臋cia produktu bardzo cz臋sto zale偶y to, czy trafi on do koszyka zakupowego.

10 wskaz贸wek, kt贸re pomog膮 Ci zoptymalizowa膰 obrazki w Google

Google podaje, jakie s膮 najlepsze praktyki dla zdj臋膰 i grafik, aby by艂y w艂a艣ciwie zoptymalizowane i znalaz艂y si臋 wysoko w Google Image. R贸wnie偶 specjali艣ci SEO rozpracowuj膮 ten temat od lat i dziel膮 si臋 swoimi spostrze偶eniami. Dzisiaj przedstawimy 10 wskaz贸wek, kt贸re warto wzi膮膰 pod uwag臋, przygotowuj膮c swoje obrazy do publikacji.

1. Odpowiednia nazwa zdj臋cia

Od czego nale偶y zacz膮膰? Od poprawnego nazwania obrazk贸w. Nazwa pliku nie powinna by膰 zbyt rozbudowana, a jednocze艣nie powinna nawi膮zywa膰 do tego, co znajduje si臋 na obrazku. O ile to mo偶liwe wykorzystaj w nazwie s艂owa kluczowe i staraj si臋 unika膰 polskich znak贸w. Do rozdzielenia wyraz贸w u偶ywaj my艣lnik贸w (-), poniewa偶 w贸wczas roboty Google nie b臋d膮 mia艂y problemu z odczytaniem nazwy. U偶ycie podkre艣le艅 (_) powoduje, 偶e boty czytaj膮 ci膮g wyraz贸w jako ca艂o艣膰. Nie korzystaj te偶 z systemu kodowania znak贸w ASCII.

2. Wysoka jako艣膰 zdj臋膰 i unikalno艣膰

Najbardziej warto艣ciowe zdj臋cia i grafiki to te, kt贸re s膮 unikatowe, oryginalne i wysokiej jako艣ci. S膮 one pozytywnie odbierane nie tylko przez Google, ale r贸wnie偶 u偶ytkownik贸w. Dobrze by艂oby zainwestowa膰 w profesjonaln膮 sesj臋 zdj臋ciow膮, ale nie ka偶dy mo偶e sobie na to pozwoli膰. Przygotowuj膮c infografiki warto skorzysta膰 z dost臋pnym narz臋dzi, takich jak np. Canva i samodzielnie przy niewielkim nak艂adzie pracy stworzy膰 co艣 oryginalnego. Bardziej zaawansowani graficy mog膮 skorzysta膰 z Photoshopa. Rozwi膮zaniem s膮 te偶 serwisy z p艂atnymi lub darmowymi zdj臋ciami. Do najpopularniejszych nale偶膮 Unsplash, Pexels i Pixabay. Trudno jednak w tym przypadku m贸wi膰 o unikatowo艣ci, poniewa偶 z dost臋pnych zdj臋膰 mo偶e skorzysta膰 ka偶dy po spe艂nieniu okre艣lonych warunk贸w.

3. Format zdj臋cia

Najpopularniejszym formatem wykorzystywanym w internecie jest .jpg. Ma on jednak swoje wady, poniewa偶 stosuje stratny algorytm kompresji. Oznacza to, 偶e im mniejsza waga zdj臋cia, tym bardziej odbija si臋 to na jako艣ci obrazu. Alternatyw膮 dla jpg. jest format .png, kt贸ry opiera si臋 na bezstratnej kompresji danych, a wi臋c zmniejszanie wagi nie ma wp艂ywu na jako艣膰. Format ten daje tak偶e mo偶liwo艣膰 zapisu grafiki z przezroczystym t艂em. Przyj臋艂o si臋, 偶e do zdj臋膰 wykorzystuje si臋 .jpg, natomiast do wykres贸w, logo, diagram贸w i infografik idealny b臋dzie .png. Formaty zalecane przez Google to JPEG 2000, JPEG XR i WebP. S膮 to formaty nowej generacji, kt贸re nie s膮 tak ci臋偶kie jak jpg. WebP ma bardzo dobry wp艂yw na szybko艣膰 strony. Od pewnego czasu format ten jest wspierany nie tylko przez Google, kt贸ry go stworzy艂, ale tak偶e przez inne wyszukiwarki.聽

4. Rozmiar zdj臋cia

Dlaczego du偶e zdj臋cia na stronie internetowej mog膮 jej zaszkodzi膰? Spowoduj膮, 偶e strona b臋dzie 艂adowa艂a si臋 d艂u偶ej, a to mo偶e by膰 irytuj膮ce dla u偶ytkownik贸w. Google r贸wnie偶 zwraca uwag臋 na czas 艂adowania strony i ma to wp艂yw na pozycj臋 w wynikach wyszukiwania. Je偶eli chcesz sprawdzi膰 szybko艣膰 艂adowania swojej strony, skorzystaj z narz臋dzia PageSpeed Insight 鈥 uzyskasz informacj臋, czy grafiki i zdj臋cia maj膮 odpowiednie rozmiary.

5. Mapa strony dla zdj臋膰

Strony internetowe, kt贸re posiadaj膮 rozbudowane galerie zdj臋膰 i opieraj膮 si臋 na du偶ej ilo艣ci fotografii, b臋d膮 potrzebowa艂y osobnych map strony (s膮 to tzw. sitemapy), w kt贸rych pojawi膮 si臋 adresy URL do wszystkich plik贸w graficznych. Jest to u艂atwienie dla robot贸w indeksuj膮cych. W przypadku stron, na kt贸rych nie wyst臋puje zbyt wiele zdj臋膰 i grafik, rekomenduje si臋 dodanie plik贸w graficznych do ju偶 istniej膮cych map witryny.聽 W艂a艣ciciele stron opartych na WordPressie mog膮 skorzysta膰 z u艂atwienia, czyli specjalnej wtyczki Google XML Sitemap Images, kt贸ra pomo偶e przygotowa膰 map臋 strony. Do wygenerowania pliku XML, w kt贸rym zapisywana jest sitemapa mo偶na wykorzysta膰 tak偶e narz臋dzie Screaming Frog SEO Spider. Warto jednak odnotowa膰, 偶e w darmowej wersji tego narz臋dzia zeskanujesz do 500 adres贸w URL, a to oznacza, 偶e je偶eli serwis posiada du偶o zdj臋膰, mapa strony mo偶e by膰 niekompletna.

6. Dane strukturalne dla zdj臋cia

Dane strukturalne, czyli inaczej mikrodane w wyszukiwarce wy艣wietlaj膮 si臋 jako rich snippet. Jest to rozszerzony opis, w kt贸rym mo偶na zawrze膰 dodatkowe informacje o produkcie znajduj膮cym si臋 na zdj臋ciu 鈥 np. opinie i recenzje klient贸w. Dodanie danych strukturalnych do zdj臋膰 b臋dzie wsparciem dla skutecznego pozycjonowania.聽

7. Alt, czyli alternatywny opis

Alt to opis alternatywny, kt贸ry ma wielkie znaczenie w optymalizacji obraz贸w. Jest swego rodzaju drogowskazem dla robot贸w Google, poniewa偶 informuje je, co znajduje si臋 na obrazku i pomaga w indeksacji. Algorytmy wyszukiwarki, mimo i偶 s膮 coraz lepsze, wci膮偶 nie do ko艅ca radz膮 sobie z 鈥瀘dczytywaniem鈥 zdj臋膰, a alt im w tym pomaga. Opis alternatywny jest te偶 istotny dla u偶ytkownik贸w. Gdy zdj臋cia nie 艂aduj膮 si臋 na stronie, zast臋puje je w艂a艣nie tekst zapisany w atrybucie alt. Optymalna d艂ugo艣膰 alta to od 5 do 15 s艂贸w. Warto uwzgl臋dni膰 w nim s艂owa kluczowe.

8. Title, czyli tekst pomocniczy

Title jest tekstem pomocniczym, kt贸ry pojawia si臋 po najechaniu kursorem na zdj臋cie. Podobnie jak alt wskazuje, co znajduje si臋 na grafice. Pami臋taj jednak, aby teksty dodane do atrybutu alt i title nie by艂y identyczne. Title ma mniejsze znaczenie w optymalizacji ni偶 alt, ale mimo to warto uzupe艂ni膰 ten opis.

9. Podpisy pod zdj臋ciami

Mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e opisy znajduj膮ce si臋 pod zdj臋ciami s膮 bez znaczenia. Nic bardziej mylnego! Okazuje si臋 bowiem, 偶e s膮 ch臋tnie czytane przez u偶ytkownik贸w, kt贸rzy chc膮 dowiedzie膰, co jest tematem wykresu, diagramu czy infografiki. Bywa, 偶e odbiorcy skupiaj膮 si臋 na nich bardziej ni偶 na ca艂ym tek艣cie. Dodaj膮c podpisy pod zdj臋ciami, pozytywnie wp艂ywasz na pozycj臋 swoich obrazk贸w w Google.

10. Otoczenie i tematyka zdj臋膰

Zdj臋cia i grafiki obecne na podstronach Twojej witryny nie powinny by膰 przypadkowe. Bardzo wa偶ne jest ich powi膮zanie z tematem tekstu. Je偶eli w opisie obrazka wykorzystujesz s艂owa kluczowe, dobr膮 praktyk膮 jest umieszczenie zdj臋cia w pobli偶u tego samego s艂owa kluczowego, kt贸re znajduje si臋 w tek艣cie. W ten spos贸b dajesz zna膰 robotom Google, 偶e dodane obrazki s膮 uzupe艂nieniem dla contentu strony.

Jak sprawdzi膰, czy pozycjonowanie grafik przynosi efekty?

Je偶eli chcesz podejrze膰, jak bardzo u偶ytkownicy zwracaj膮 uwag臋 na obrazki na Twojej stronie www, mo偶esz skorzysta膰 m.in. z Google Search Console. Interesuj膮ce Ci臋 dane znajdziesz w raporcie skuteczno艣ci, gdy wybierzesz typ wyszukiwania Grafika.

google search console - filtr grafika Przyk艂adowy widok z Google Search Console – typ wyszukiwania Grafika

殴r贸d艂o fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@picjumbo-com-55570

Napisz do nas

Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyra偶am zgod臋 na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupe艂nij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj si臋 z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl