Linkowanie wewnętrzne stanowi jeden z podstawowych elementów skutecznej strategii SEO. Pełnią istotną funkcję zarówno ze względu na algorytm wyszukiwarki, jak i doświadczenia użytkowników, będąc kierunkowskazem do poruszania się po danej stronie internetowej i jej zasobach. Dowiedz się, na czym polega linkowanie wewnętrzne i jak wpływa na SEO. Poznaj nasz kompletny przewodnik i kilka praktycznych wskazówek, które nie tylko usprawnią Twoją codzienną pracę, ale i uczynią działania efektywniejszymi!

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) to nic innego jak umieszczanie w serwisie hiperłączy, które prowadzą do innych podstron. Jest to jedno z działań optymalizacji SEO wpływający na poprawę widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania oraz doświadczeń samego użytkownika

Do hiperłączy możemy przypisać nazwę poprzez anchor text, czyli tekst, który jest klikalny i wyświetla się na stronie zamiast samego adresu URL. Ważne jest, aby anchor text zawierał frazy kluczowe związane z tematyką danej podstrony, ale podstawową jego rolą jest przekazanie użytkownikowi, co znajdzie na podlinkowanej stronie.

infografika przedstawiająca działanie link juice

Rodzaje linkowania wewnętrznego

Wyróżnia się kilka rodzajów linkowania wewnętrznego, które różnią się pod względem rozmieszczenia, jak i pełnionej funkcji. Poniżej omówimy najważniejsze z nich.

  1. Linkowanie nawigacyjne – jego celem jest uczynienie struktury strony logiczną i uporządkowaną, aby użytkownik łatwo mógł dotrzeć do poszukiwanych treści, zalicza się do niego:
  • linki w menu głównym – najczęściej znajdują się w górnej części strony i prowadzą do sekcji, takich jak „O nas”, „Usługi” czy „Kontakt”, dla użytkowników stanowią podstawowy element nawigacji;
  • linki w stopce – umieszczone w dolnej części strony, w większości przypadków dotyczą polityki prywatności czy regulaminu, często też spotyka się tam linki do najważniejszych podstron w serwisie;
  • linki w menu bocznym (sidebar) – menu boczne, znajdujące się po lewej bądź prawej stronie witryny, znacząco ułatwia nawigację, jeśli w danym serwisie znajduje się dużo treści;
  • breadcrumbs – ujmując prościej: ścieżka nawigacyjna, która pokazuje użytkownikowi, przez jakie podstrony dotarł do konkretnej treści lub odzwierciedlająca strukturę konkretnych kategorii i podkategorii serwisu.
  1. Linki kontekstowe – a inaczej po postu linki znajdujące się bezpośrednio w treści; umieszczane na stronie bezpośrednio związane z określoną tematyką, powinny wyglądać naturalnie i prowadzić do adekwatnej podstrony. Stanowią czynnik istotny z perspektywy budowania autorytetu. Hiperłącza należy wpleść umiejętnie tak, aby stanowiły logiczny i uzasadniony element treści.

Jeśli chcesz poznać bliżej specyfikę poszczególnych rodzajów linkowania wewnętrznego, sprawdź nasz wpis!

Czytaj artykuł!

Jaką rolę odgrywa linkowanie wewnętrzne w budowaniu widoczności w wynikach wyszukiwania?

Linkowanie wewnętrze znacząco wpływa na pozycjonowanie. Ze względu na to, że korzyści, które niesie są kompleksowe i obejmują różne aspekty, warto przybliżyć przede wszystkim trzy zagadnienia: oddziaływanie na roboty Google, UX oraz link juice.

Linkowanie wewnętrzne pomaga wyszukiwarkom zrozumieć strukturę strony

Linki wewnętrzne są jak znaki drogowe, które pokazują Google, jak zorganizowana jest dana witryna. Solidna i przemyślana struktura linków wewnętrznych ułatwia robotom:

  • zrozumienie architektury serwisu,
  • odkrywanie nowych stron i ich indeksację,
  • skuteczną dystrybucję autorytetu strony w całej domenie.

Linkowanie wewnętrzne usprawnia doświadczenie użytkownika (UX)

Linki wewnętrzne sprawiają, że osoby odwiedzające Twoją witrynę mogą łatwiej znaleźć poszukiwane treści i odpowiedzi na konkretne pytania

Załóżmy, że użytkownik znajdzie na blogu przewodnik informacyjny dotyczący tworzenia aplikacji w Shopify, dzięki czemu może kompleksowo zrozumieć temat. Linkowanie do powiązanych tematycznie wpisów i stron usługowych uczyni bardziej prawdopodobnym to, że czytelnik pozostanie w serwisie na dłużej

Może wówczas nawet podjąć pożądane przez nas działanie, takie jak dokonanie konwersji, czyli nawiązanie kontaktu lub zapisanie się do newslettera.

Linkowanie wewnętrzne pomaga w przekazywaniu link juice (link equity)

Link juice (nazywany też link equity) to wartość i autorytet, które link przekazuje z jednej strony na drugą. W ten sposób linki wewnętrzne pomagają rozprowadzać moc rankingową w całej witrynie, co może poprawić widoczność danej podstrony i w szerszym spojrzeniu – całej domeny.

Linki wewnętrzne w praktyce – wskazówki

Przestrzeganie pewnych zasad może zwiększyć efektywność linkowania wewnętrznego, co warto mieć na uwadze podczas projektowania i optymalizacji serwisu, aby zwiększyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jak wyglądają dobre praktyki SEO? Sprawdź nasze wskazówki i uczyń wewnętrzne linkowanie skutecznym!

Plan + utrzymanie porządku w strategii linkowania

Stwórz arkusz, gdzie znajdą się wszystkie priorytetowe strony, których linkowanie wewnętrzne chcesz usprawnić/zbudować. W prowadzeniu kilku projektów i pracy z różnymi klientami/branżami pomocne może okazać się prowadzenie zakładek z danymi kategoriami produktów/wpisów blogowych z URL-ami, frazami do linkowania i linkującymi stronami.

przykładowy plan linkowania wewnętrznego w exelu

Przykładowy plan linkowania wewnętrznego

Strategia i użycie anchorów

Podczas linkowania wewnętrznego i określania anchor textu, sprawdź jego kontekst i intencję. Pamiętaj o następujących kwestiach:

  • usługa vs informacja vs inne – czy po wpisaniu go w Google w SERPach (wynikach wyszukiwania) pojawiają się targetowane przez Ciebie rodzaje stron?;
  • działaj jak użytkownik – czy czytając sam tekst kotwicy, potrafisz przewidzieć, na jakiej stronie się znajdziesz i czy będzie ona dla Ciebie pomocna?;
  • zweryfikuj powiązanie semantyczne – sprawdź, jak wygląda np. cały paragraf/zdanie, w którym znajduje się znaleziony przez Ciebie anchor? 
  • przykład: w zdaniu „Jedną z kluczowych zalet linkowania wewnętrznego jest jego znaczenie dla indeksowania i rankingu witryny, a kontekst samych linków jest szczególnie ważny.”, kusi użycie bogatego w słowo kluczowe „linkowanie wewnętrzne” anchoru do np. podstrony „Czym jest linkowanie wewnętrzne?”. Nie jest to błędem, ale:
    • w kontekście zdania jednak opisane są w nim zalety linkowania wewnętrznego, więc o wiele lepszym pomysłem i linkowaniem będzie takie do wpisu np. „6 zalet internal linking dla Twojej strony”.
    • jeśli nie potrafisz odczytać intencji/znaczenia danego zdania – wspomóż się w tym AI.

Opracuj listę anchor tekstów, które nie będą ograniczać się do idealnego pokrycia z frazą kluczową:

  • używaj naturalnego języka, odmieniaj i nie obawiaj się przyimków;
  • rozszerz wachlarz linkowania z zachowaniem intencji:
    • np. fraza „adwokat Opole” – pomoc w sprawach prawnych adwokata w Opolu, indywidualne podejście do sprawy adwokata z Opola, kompleksowe prowadzenie sprawy sądowej wraz z adwokatem w Opolu, usługi prawne adwokata z Opola
    • problem z anchorami? Ponownie – AI przybywa na ratunek!

Przykładowy prompt do pracy z AI:

Jesteś specjalistą SEO, copywritingu i linkowania wewnętrznego. Stworzyłeś setki przykładów linkowania dla wpisów blogowych, stron usługowy i potrafisz zaplanować strategię semantycznego linkowania wewnętrznego na swoich stronach. W swojej analizie potrafisz zarówno używać słów kluczowych, powiązanych fraz semantycznych i NLP oraz analizować konkurencję. Podczas przeprowadzania researchu zawsze przeprowadzasz dokładną analizę wyszukiwania i konkurencji. Przygotuj 10 przykładów rozszerzenia tekstów kotwicy dla linkowania wewnętrznego na frazę „adwokat Opole”. W swoich przykładach zachowaj usługową intencję frazy kluczowej. Używaj naturalnego języka, odmian i przyimków – wprowadź do tekstu kotwicy powiązane dodatkowe 4-5 słów. Przygotuj listę samych tekstów kotwicy, przykłady powinny wyglądać podobnie jak te niżej: „pomoc w sprawach prawnych adwokata w Opolu, indywidualne podejście do sprawy adwokata z Opola, kompleksowe prowadzenie sprawy sądowej wraz z adwokatem w Opolu, usługi prawne adwokata z Opola”.

Odpowiedź AI na przykładowy prompt

 

Jak znaleźć strony z potencjałem na dodanie linkowania i czy można w tym celu użyć narzędzi?

Istnieje kilka wartych zastosowania metod w celu znalezienia stron, na których linkowanie wewnętrzne może być skuteczne. Oto kilka sposobów i narzędzi pomocnych w codziennej pracy specjalisty SEO!

The basics – operator site

Opisujesz na blogu daną tematykę/kwestie w sposób rozbudowany i nawiązujący do siebie? Linkuj wewnętrznie do powiązanych wpisów blogowych i podstron w opracowanym hubie.

Zbuduj content hub (klastry tematyczne)

Na podstawie danych z crawla danej domeny dostajemy w Sitebulbie pełne informacje dotyczące linkowania wewnętrznego w projekcie (można je sortować/filtrować/analizować)

  • Target URL;
  • Anchor Text;
  • Linking URL;
  • Location (Header, Footer, Content, Aside, Breadcrumb itd.).

Wykorzystaj wiedzę z narzędzi np. Sitebulb

Dane z analizy mogą pozwolić na zróżnicowanie anchor tekstów, weryfikację podstron wymagających podlinkowania, błędów w podlinkowaniu (np. podlinkowana strona usługowa na frazę informacyjną).

Krok pierwszy: analiza w Sitebulb

Krok drugi: analiza w Sitebulb

Krok trzeci: analiza w Sitebulb

Przykład wykorzystania Sitebulb

Wykorzystaj dane z Google Search Console

Na podstawie danych z GSC (zakładka Linki) przeanalizuj podstrony, do których najchętniej linkują zewnętrzne domeny – warto wykorzystać linkowanie z nich podczas opracowywania strategii linkowania.
Wykorzystujemy i rozprowadzamy wtedy zebrany i kierowany do naszej domeny wspomniany wyżej link juice.

Przykład linków zewnętrznych w Google Search Console

Przykład najczęściej linkowanych stron w Google Search Console

Widok z Google Search Console

Czy warto skorzystać z automatyzacji i wsparcia wtyczek do linkowania?

Jedną z najpopularniejszych wtyczek usprawniającą proces linkowania wewnętrznego np. w WordPressie jest Internal Link Juicer. Narzędzie pozwala na podpięcie na danej podstronie fraz/wyrażeń, na które automatycznie będzie linkowana strona z innych podstron w domenie. W widoku Dashboardu zyskujemy wówczas wgląd do statystyk linkowania i użytych anchor textów.

Widok z WordPressa na wtyczkę Linkjuicer

Jest jednak kilka elementów ważnych z perspektywy SEO, na które należy zwrócić szczególną uwagę. O czym trzeba pamiętać? Aby Internal Link Juicer działał sprawnie, konieczna okazuje się optymalizacja

Odpowiednie ustawienia wtyczki obejmują:

  • określenie rodzaju linkowanych stron;
  • określenie maksymalnej liczby linków wewnętrznych na linkowaną stronę;
  • zróźnicowanie anchor textów i użytych fraz – idealnym rozwiązaniem byłoby ustawienie też wstawiania luk między słowami;
  • wyłączenie obszarów linkowania (np. nagłówki).

Najczęściej popełniane błędy w linkowaniu – sprawdź, czego unikać!

W celu usprawnienia linkowania wewnętrznego i wycieczki robotów Google po naszej stronie warto zadbać o naprawę błędów związanych z linkowaniem.
Dane o tych błędach najłatwiej uzyskać właśnie z crawlerów – Sitebulb lub Screaming Frog.

Przykładowe błędy w linkowaniu wewnętrznym:

  • linki wewnętrzne do stron 404 – linki do nieistniejących/nieaktualnych adresów URL usuwamy lub wymieniamy na linki kierujące do właściwej strony;
  • linki z przekierowaniem 301 – często podczas zmiany adresów URL podlinkowanej podstrony zapomina się o wymianie adresów na linkujących do niej podstronach; wymieniamy href linku do bezpośredniego URL strony (bez przekierowania); ograniczamy w ten sposób crawl budget domeny i usprawniamy UX dla użytkownika;
  • linki wewnętrzne z atrybutem nofollow;
  • orphan pages – strony bez kierujących do nich linków wewnętrznych; strony takie są trudne do znalezienia i zaindeksowania przez roboty Google; aby naprawić błąd, dodajemy linkowanie wewnętrzne do podstron, aby ułatwić ich indeksację i poprawić widoczność; powiązanym problemem są strony z niewielką ilością linków kierujących do nich 
  • brak optymalizacji anchor text – użycie wyłącznie anchor textu na frazę kluczową (Exact Match), linkowanie na treść typu „Zobacz więcej”, brak zróżnicowania linkowania kontekstowego.

W Strategiczni.pl oferujemy kompleksową opiekę nad stronami internetowymi klientów z różnych branż. Nasz doświadczony zespół specjalistów SEO skutecznie pomaga firmom w rozwijaniu biznesu. Oferujemy konsultacje, w trakcie których zweryfikujemy jakość linków. Sprawdź, jak działamy!

Porozmawiajmy!

Dawid Marcinkowski

Junior SEO Specialist

Entuzjasta web designu i od jakiegoś czasu też SEO. Doświadczenie wcześniej zdobywał jako fullstack developer, gdzie właśnie odkrył swoje zainteresowanie optymalizacją. Stawia na mentalność ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności. W wolnych chwilach wciąga wszystkie formy fantastyki, uwielbia gry planszowe, escape roomy, siatkówkę i swojego kota.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się