wpis blogowy napisany przez Karolinę

Dzisiejszy konsument bynajmniej nie kupuje produktów w ciemno, a jego przygoda z marką zwykle rozpoczyna się od hasła wpisanego w okno internetowej wyszukiwarki. Wyniki wyszukiwania, które wówczas otrzymuje, potrafią iść w tysiące, dlatego współcześnie jednym z najważniejszych priorytetów dla sklepów internetowych powinno być budowanie widoczności w sieci. W jaki sposób trafić jednak na szczyt wyników wyszukiwania, kiedy wyścig o pozycję lidera w Google sukcesywnie nabiera tempa, a konkurencja wciąż rośnie? W tym artykule dzielimy się praktycznymi wskazówkami, jak prowadzić skuteczne działania SEO dla sklepów Shopify. Sprawdź, co powinien wiedzieć każdy początkujący Merchant!

Shopify – jakie możliwości daje?

Shopify to obecnie jedna z najpopularniejszych platform e-commerce, która umożliwia przedsiębiorcom łatwe tworzenie i zarządzanie sklepami internetowymi. Dzięki swojej intuicyjnej budowie i bogatemu wachlarzowi funkcji stała się wyborem wielu właścicieli nowoczesnych sklepów online. 

Shopify od strony technicznej ma większość przydatnych funkcji już zaimplementowanych, co daje przewagę tej platformie nad alternatywnymi rozwiązaniami, generując znacznie mniej problemów technicznych. Wynikają z tego konkretne korzyści

  • prędkość ładowania – o ile na Woocomerce wszystko trzeba zrobić samodzielnie albo zewnętrznymi wtyczkami, o tyle Shopify ma wiele mechanizmów gotowych od ręki (np. leniwe ładowanie obrazów);
  • wielowariantowość – jeden produkt może mieć różne warianty kolorystyczne i rozmiarowe, którymi można w łatwy sposób zarządzać;
  • wbudowane wersje językowe – umożliwiają łatwą ekspansję SEO, nie ma potrzeby pobierania osobnych, niekoniecznie dobrze zoptymalizowanych pod kątem SEO wtyczek; 
  • możliwość zmiany nazw plików graficznych bezpośrednio z poziomu CMS, bez ponownego ręcznego pobierania;
  • zarządzanie błędami 404 – prosty moduł przekierowań, duża kontrola nad przekierowaniami, automatyczne zarządzanie altami;
  • prosty upselling (bestsellery, ostatnio przeglądane).

Warto przy tym mieć na uwadze, że rzeczą charakterystyczną dla Shopify jest płaska struktura, która wymaga umiejętnego zaplanowania menu i struktury strony. Są to aspekty, które należy dobrze zagospodarować, a które powodują konieczność zastosowania nieco innego podejścia. To punkt, w którym pomoc doświadczonego specjalisty SEO okazuje się szczególnie potrzebna – konstrukcja nawigacji na stronie powinna bowiem wynikać bezpośrednio z profesjonalnego researchu słów kluczowych. 

W przypadku Shopify szablon jest bardzo ważny. Jego podstawowe warianty dostępne w platformie spełniają swoją rolę pod kątem wydajności, jednak dopiero współpraca ze specjalistą SEO i developerem pozwala w pełni wyeliminować możliwe błędy, zapewniając prawidłową optymalizację sklepu.

Najlepsze praktyki SEO dla sklepów Shopify

Przejdźmy teraz do tematu, w którym się specjalizujemy – skutecznego SEO dla sklepów na Shopify. Poniżej omawiamy kluczowe zagadnienia, na które należy zwrócić uwagę, pozycjonując stronę internetową w branży e-commerce.

Dobór odpowiednich fraz kluczowych

Dobry research fraz kluczowych to absolutna podstawa, bez której późniejsze działania nie będą skuteczne. W przypadku sklepów internetowych istotne jest dopasowanie precyzyjnych słów właściwych dla oferowanego asortymentu. Wówczas pojawia się często pokusa, aby celować w jak najwięcej fraz o jak najwyższych potencjałach. W praktyce częstokroć okazuje się jednak, że taka strategia – mimo dużych nadziei – nie przynosi oczekiwanych rezultatów, a wręcz przeciwnie – prowadzi jedynie do szybkiego przepalenia budżetu, który można byłoby zagospodarować znacznie efektywniej. 

Dlatego na początku warto zaznaczyć, że w procesie doboru fraz kluczowych istotne znaczenie ma identyfikacja faktycznej konkurencji. Właścicielom małych sklepów może wydawać się, że wśród swojej konkurencji mają duże, popularne serwisy pokroju Zalando. Czy jednak będzie to ich bezpośredni konkurent? Biorąc pod uwagę diametralnie różne skale działalności, SEO w obu przypadkach będzie wymagało zupełnie innego podejścia. 

Kiedy nie warto iść zbyt szeroko przy doborze odpowiednich fraz kluczowych? Dla przykładu – niewielki sklep odzieżowy z Poznania z relatywnie wąskim asortymentem i zasięgiem działalności ma nikłe szanse na skuteczne konkurowanie na frazy z wielkimi wolumenami, na które pozycjonują się tacy rynkowi giganci jak np. wspomniane wyżej Zalando. W takim przypadku koncentracja na frazach z ogromnymi potencjałami bynajmniej nie przełoży się na szybsze efekty, a konkurencja i tak pozostanie duża. 

Nie oznacza to jednak, że mały sklep nie ma możliwości zaistnieć w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach. Zadaniem specjalisty SEO jest bowiem określenie, jakie słowa kluczowe są warte wysiłków – te, które są promowane przez wiele dużych sklepów działających w branży będą w naturalny sposób trudniejsze i mniej osiągalne w rozsądnym czasie i budżecie. Dlatego na początek lepiej wybrać mniejsze frazy kluczowe, które są w naszym zasięgu i wykazują potencjał. W praktyce to dużo skuteczniejsze działanie niż bazowanie od początku na frazach o wolumenie rzędu 30 tysięcy wyszukiwań miesięcznie.

Marcin Zieliński, Senior SEO Specialist w Strategiczni.pl

Optymalna strategia w zakresie doboru fraz kluczowych w przypadku mniejszych sklepów e-commerce powinna zakładać koncentrację najpierw na frazach szczegółowych, które są w pewien sposób specyficzne dla konkretnej działalności i branży. Natomiast potem rolą specjalisty SEO jest dynamiczne reagowanie na to, co pojawia się w wynikach widoczności, i umiejętne wykorzystywanie nadarzających się szans. Może okazać się bowiem, że serwis zacznie być widoczny w Google na słowa kluczowe spoza stałej listy, których wprawdzie nie przewidywaliśmy, a które dają możliwość wybicia się mniejszym serwisom wśród zaciętej konkurencji.

Nasz tip: Wybór odpowiednich fraz kluczowych to fundamentalny krok w procesie optymalizacji sklepu. Zidentyfikuj słowa kluczowe, które są związane z Twoim asortymentem i które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę, szukając produktów. Pamiętaj, aby unikać zbyt ogólnych słów kluczowych, które mogą być trudne do zdobycia, skupiają się na bardziej precyzyjnych i długich frazach.

Optymalizacja mobilna i szybkość witryny 

Zagadnienie prawidłowej optymalizacji mobilnej i prędkości ładowania strony jest ważne z dwu kluczowych względów. Po pierwsze, Speed Update jest czynnikiem rankingowym Google już od 2018 roku, co oznacza, że szybkość witryny w sposób bezpośredni wpływa na jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Po wtóre zaś – prędkość ładowania strony ma znaczenie w kontekście User Experience. Nikt nie lubi przecież zbyt długo czekać, w związku z czym przeciętny użytkownik irytuje się, gdy strona internetowa ładuje się zbyt długo. Zasada ta znajduje swoje potwierdzenie w konwersji. Im dłużej użytkownik musi czekać na interakcję ze stroną, tym mniejsza szansa, że zrealizuje zakup – zdecydowanie prędzej przejdzie na stronę konkurencji. 

W kontekście dobrego doświadczenia użytkowników ważny okazuje się także czynnik CLS (ang. Cumulative Layout Shift), czyli sposób, w jaki poszczególne elementy przesuwają się na stronie w trakcie jej ładowania. Dobrym przykładem obrazującym problem są w tym przypadku reklamy – kiedy doładowują się w międzyczasie, użytkownicy przypadkowo klikają baner zamiast kliknąć to, co faktycznie chcą. Taka sytuacja również niekorzystnie wpływa na UX strony, budzi frustrację potencjalnych klientów i często skutecznie zniechęca ich do pozostania w serwisie.

Ważne jest również to, że współcześni użytkownicy internetu coraz chętniej korzystają z urządzeń mobilnych – także do przeglądania i zakupów online. Dlatego Google przywiązuje ogromną wagę do mobilnych wersji witryn. Opracowując strategię pozycjonowania strony, nie wolno o tym zapominać. 

Nasz tip: Upewnij się, że Twój sklep jest w pełni responsywny i działa płynnie na smartfonach i tabletach. Zadbaj o poprawną optymalizację strony – witryny, które ładują się zbyt wolno, odznaczają się wyższą liczbą porzuconych koszyków, co przekłada się na niższe wyniki sprzedaży.

Linkbuilding

Linki zwrotne, czyli odnośniki z innych stron internetowych do Twojego sklepu, są ważnym czynnikiem SEO. Można powiedzieć, że linkbuilding w procesie pozycjonowania strony internetowej działa na podobnej zasadzie co polecenie prywatne. Dobrze zaplanowany profil linkowania to sposób na zbudowanie autorytetu witryny i zyskanie zaufania użytkowników. 

Opracowanie skutecznej strategii linkbuildingowej wymaga doświadczenia – zwłaszcza dziś, gdy rosnąca popularność AI przyczynia się do powstawania coraz to większej liczby portali sprzedających linki bardzo słabej jakości. Specjalista SEO jest w stanie zweryfikować, które z nich są faktycznie wartościowe i godne inwestycji. Bez analizy eksperta istnieje spore ryzyko przepalenia budżetu na działania, które na pewno nie pomogą, a nawet mogą zaszkodzić Twojej witrynie.

Nasz tip: Planując linkbuilding, nie warto iść na masę ani inwestować w superdrogie linki – szczególnie, gdy konkurujesz z domenami, które są obecne na rynku od wielu lat. W Strategiczni.pl doradzimy Ci, jak mądrze wykorzystać budżet na linki i przełożyć je na realny zysk

Wartościowy content marketing

Content marketing to nieodłączny element strategii SEO. Nawet najlepiej dopracowana od strony technicznej strona internetowa sklepu nie da w praktyce pożądanych efektów bez wartościowego contentu i opisów. 

Kluczem do sukcesu okazuje się w tym kontekście opracowanie szczegółowego content planu uwzględniającego tematy z najwyższym potencjałem. W strategii tej bynajmniej nie chodzi więc o bezmyślne produkowanie dużej liczby artykułów na losowe zagadnienia. Zadaniem specjalisty jest przygotowanie spójnej, długoterminowej strategii opartej na przemyślanych content hubach. Tylko takie podejście może faktycznie wesprzeć pozycjonowanie strony, zbudować wizerunek marki i skutecznie wygenerować wartościowy ruch z innych kanałów

Nasz tip: Posiadając sklep internetowy, warto zainwestować w regularne prowadzenie bloga, dbając jednocześnie o umiejętne linkowanie wewnętrzne. O ile artykuły blogowe same w sobie nie stanowią bezpośredniego narzędzia sprzedaży, o tyle dla skutecznego SEO okazują się niezwykle istotne – przede wszystkim budują autorytet strony i są ważnym sygnałem dla Google. Twórz wartościowe treści, które są związane z Twoimi produktami i branżą. Artykuły poradnikowe, recenzje produktów, filmy instruktażowe, rankingi – to tylko niektóre z możliwości, które z powodzeniem możesz wykorzystać na swojej stronie.

Social media 

Wprawdzie social media nie mają bezpośredniego wpływu na SEO, jednak działania z tego zakresu (np. współprace z influencerami) istotnie zwiększają świadomość marki, co sprzyja pozycjonowaniu strony. Więcej zapytań brandowych sprawia bowiem, że znacznie łatwiej osiągnąć widoczność na frazy związane bezpośrednio z branżą czy oferowanymi produktami

Są to tzw. czynniki behawioralne, których nie da się zoptymalizować w obrębie serwisu, a mimo to wykazują istotny wpływ na SEO. Nierzadko okazuje się bowiem, że budując popularność wokół marki za pomocą mediów społecznościowych, firma może być nawet nieco niżej w wynikach wyszukiwania (np. na 5. pozycji), a mimo to użytkownik może wybrać właśnie ją tylko dlatego, że już wcześniej o niej słyszał i ma pozytywne skojarzenia. 

Nasz tip: Bądź aktywny na platformach takich jak Facebook czy Instagram. Publikuj regularnie angażujące posty i buduj społeczność wokół marki, sukcesywnie zwiększając jej rozpoznawalność. 

Podsumowanie

Strategia pozycjonowania sklepu internetowego każdorazowo powinna być dopasowana do specyfiki danego biznesu. Nie ma jednej uniwersalnej recepty na sukces – opracowanie optymalnych metod działania to kluczowa rola specjalistów SEO. Jednocześnie warto pamiętać, że żadna firma nie działa w laboratorium – zawsze istnieje jakaś konkurencja

Wciąż głodni wiedzy? Mamy dla Was bonus!

okładka podcastu SEO w ecommerce

W Strategiczni.pl lubimy dzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem. Niedawno nasz CEO, Dawid Kasprzyk, miał przyjemność gościć w podcaście Wecanfly Shopify Plus Agency, gdzie szerzej omawia zagadnienie SEO dla sklepów Shopify.

 Wszystkich zainteresowanych tematem zachęcamy do przesłuchania tej interesującej rozmowy: bit.ly/44ujT7i

Karolina Lipińska

Content Marketing Specialist

W Strategiczni.pl zajmuje się pisaniem rozmaitych treści – z takim samym zaangażowaniem stworzy wyczerpujący wpis o tematyce IT, jak i krótki i przyjemny tekst lifestylowy. Z wykształcenia polonistka, która swoimi wyborami chce udowodnić, że polonistyka nie produkuje wyłącznie nauczycieli. Z czasów studiów pozostało jej jednak zamiłowanie do gramatyki historycznej (słusznie zwanej w kuluarach histeryczną) i wszelkiej maści książek – z zapartym tchem przeczyta nawet zapomnianą Placówkę Prusa. Lubi dobrą kuchnię, ma słabość do czekolady i wciąż wydaje horrendalne sumy na rower miejski.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się