telefon na kolorowym tle

Od kilku lat Google obserwuje w swojej wyszukiwarce wzrost ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych. Korzystanie ze smartfonów stało się częścią naszej codzienności. Użytkownicy sięgają po nie częściej niż po komputery. To spowodowało, że największa wyszukiwarka musiała podjąć działania, których celem jest dostosowanie się do mobilnych wyszukiwań. Właśnie dlatego Google wdraża Mobile First Index. Co zmieni ten algorytm, kiedy zostanie wprowadzony i jak się do niego przygotować?

wykres - korzystanie z desktopa i mobili

Źródło: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/worldwide/#monthly-200901-202102 

 

Mobile First Index – co to jest?

Algorytm Mobile First Index zmienia podejście googlebotów do indeksowania strony internetowej. Po jego wprowadzeniu to mobilna wersja strony stanie się priorytetowa. Oznacza to, że algorytm wyszukiwarki w pierwszej kolejności będzie brał pod uwagę wersję mobilną witryny i to ona będzie miała wpływ na pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania. To jednak nie spowoduje, że strony posiadające wyłącznie wersję desktopową przestaną być indeksowane. Jednak to, że nie są dostosowane do urządzeń mobilnych, będzie miało wpływ na ich widoczność. Do tej pory Google do oceniania zapytań użytkowników wykorzystywał indeks wersji komputerowej, ale duża popularność smartfonów i innych urządzeń mobilnych spowodowała, że za ocenę strony już wkrótce będzie odpowiadał wyłącznie indeks przeznaczony dla urządzeń mobilnych.  

Dlaczego Google wprowadza Mobile First Index?

To użytkownicy i ich zachowania zadecydowały o tym, że Google rozpoczął pracę nad algorytmem Mobile First Index. Obecnie ruch generowany z urządzeń mobilnych przekracza 50%. Ponad połowa użytkowników przeglądających internet robi to za pomocą smartfonów lub tabletów i nic nie wskazuje, aby ten trend miał się odwrócić. 

Jeżeli chcesz sprawdzić, jak rozkłada się ruch na Twojej stronie internetowej (ilu użytkowników odwiedza ją z desktopa, a ilu z urządzeń mobilnych), zajrzyj do narzędzia Google Analytics lub poproś swojego specjalistę SEO o szczegółowe dane. 

Google chcąc ułatwić mobilnym użytkownikom korzystanie z wyszukiwarki, postanowił popracować nad jakością wyników wyszukiwania. Przede wszystkim ważnym czynnikiem rankingowym stała się szybkość ładowania się strony. Na urządzeniach mobilnych ma to duże znaczenie. Nikt nie lubi czekać zbyt długo, aż na smartfonie pojawi się cała strona internetowa. 

Kolejny problem, który ma rozwiązać Mobile First Index to różnice w treściach prezentowanych użytkownikom desktopów i urządzeń mobilnych. Roboty indeksujące do tej pory oceniały strony biorąc pod uwagę wersję desktopową. Oznaczało to, że użytkownik mobilny otrzymywał w wynikach wyszukiwania serwis przygotowany w wersji mobilnej, a ten mógł mieć mniej treści lub były one zupełnie inne niż w przypadku wersji komputerowej. Google swoimi zmianami chce wymusić na właścicielach stron, aby publikowali na różnych wersjach strony ten sam content.    

Kiedy Google wprowadzi Mobile First Index?

O algorytmie Mobile First Index nie do końca można powiedzieć, że jest nowy i zostanie wprowadzony w gwałtowny sposób. Google zapowiada całkowite przejście na mobilne ocenianie stron z końcem marca 2021. Jednak działania Mobile First Index amerykański gigant konsekwentnie wprowadza już od kilku lat. 

Pierwsze informacje o wdrożeniu mobilnej indeksacji pojawiły się w 2016 r. Od tego czasu Google dość regularnie dzieli się wytycznymi, które interesują specjalistów m.in. zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Od połowy 2019 r. algorytmem Mobile First Index zostały objęte nowe strony internetowe, które po raz pierwszy pojawiły się w internecie lub wcześniej nie były indeksowane i znacząca część witryn z historią. Google początkowo miał plan, aby swój algorytm w pełni wdrożyć we wrześniu 2020, ale nikt nie przypuszczał, że plany te pokrzyżuje pandemia koronawirusa. Pisaliśmy o tym w artykule: Google daje więcej czasu na przygotowanie się do Mobile First Index

Jak sprawdzić, czy strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych?

Mobile First Index jest związany z indeksowaniem treści na stronie. W tym przypadku ważne jest, aby treści w całości były widoczne na ekranie smartfona. Inne pojęcie związane z odbiorem strony przez użytkowników, które także ma wpływ na widoczność, to mobile friendly. Tutaj znaczenie na komfort korzystania ze strony i dostosowanie jej interfejsu do urządzeń mobilnych. 

W jaki sposób sprawdzić, czy strona dobrze prezentuje się na smartfonach i tabletach? Najprościej można to zrobić właśnie za pomocą smartfona lub tabletu. Po wejściu na stronę przekonasz się, czy Twoja witryna wygląda dobrze na tych urządzeniach. 

Jeżeli masz dostęp do komputera stacjonarnego, również w łatwy sposób sprawdzisz, jak wygląda strona internetowa na mobilach. Najedź kursorem na stronę i naciśnij prawy przycisk myszy. Z menu kontekstowego wybierz „Zbadaj”. Pojawi się nowe okno DevTools. W jego menu znajdziesz ikonę smartfona i tabletu. Gdy ją klikniesz, zobaczysz, jak wygląda Twoja mobilna strona. Masz też możliwość wyboru konkretnego modelu smartfona. 

Google także przygotowało narzędzia, z których warto skorzystać i za ich pomocą przetestować swoją witrynę. Jednym z nich jest Test optymalizacji mobilnej. Sprawdza, czy strona jest dostosowana do smartfonów oraz jak widzi ją robot indeksujący. Inne narzędzie, które służy do badania szybkości to PageSpeed Insights. Ocenia ono nie tylko prędkość ładowania witryny, ale także wskazuje, co warto poprawić.

strategiczni - mobilna strona

Widok strony naszej agencji w wersji mobilnej z komputera stacjonarnego

 

Jak przygotować stronę na Mobile First Index?

Wprowadzenie Mobile First Index nie jest zaskoczeniem. Google tę zmianę zapowiada od dłuższego czasu. Dlatego, jeżeli posiadasz stronę dostosowaną do urządzeń mobilnych, pokazujesz użytkownikom w obu wersjach te same treści i zachowujesz identyczne dane strukturalne, nie musisz wprowadzać zmian. Natomiast, jeżeli pracujesz nad mobilną stroną i zastanawiasz się, czy postawić na stronę responsywną, czy też stworzyć osobną witrynę w wersji mobilnej, mamy dla Ciebie ciekawy artykuł: Dlaczego strona internetowa powinna być responsywna? Poznaj najważniejsze korzyści

Google daje wskazówki, które mają pomóc w przygotowaniu się do Mobile First Index. Oto najważniejsze z nich:

  • Upewnij się, że roboty mają dostęp do Twojej strony

Roboty Google, aby zaindeksować stronę w wersji mobilnej muszą mieć dostęp do treści i zasobów strony. Istotne jest również używanie w obu wersjach witryny tych samych metatagów robots („noindex” lub „nofollow”), co ułatwi przeskanowanie i zindeksowanie strony. Mobilna strona powinna być tak zaprojektowana, aby nie utrudniać pracy algorytmowi. Jeżeli zaplanujesz na stronie treści, które wczytują się dopiero po interakcji użytkownika, roboty mogą mieć problem z ich „przejrzeniem”. Zadbaj także o to, aby adresy URL w witrynie mobilnej i komputerowej nie były blokowane za pomocą dyrektywy „disallow”. 

  • Upewnij się, że treści na każdej wersji strony są takie same 

Często spotykanym zabiegiem jest pomijanie części treści w mobilnym wyglądzie strony. Po wprowadzeniu Mobile First Index taka sytuacja może doprowadzić do spadku pozycji w wyszukiwarce, ponieważ treść obecna w wersji desktopowej brana wcześniej pod uwagę przy tworzeniu rankingu, zostanie teraz zignorowana. 

  • Sprawdź dane strukturalne

Podobnie jak w przypadku treści dane strukturalne na stronie mobilnej i komputerowej powinny być takie same. Google zwraca uwagę, aby używać w nich prawidłowych adresów URL i sprawdzić, czy te używane w wersjach mobilnych są adresami stron mobilnych. 

  • Sprawdź treści wizualne 

Nie bez znaczenia są również zdjęcia, grafiki i inne materiały, które publikujesz na swojej stronie. Te, które pojawiają się na smartfonach i tabletach, nie mogą być zbyt małe i o niskiej rozdzielczości. Równie ważne jest to, aby w każdej wersji opisywać je w identyczny sposób (teksty alternatywne, tytuły, podpisy, nazwy plików). Google wspomina także o tym, aby nie używać adresów URL, które zmieniają się za każdym razem, gdy strona wczytuje obraz. Utrudnia to indeksowanie. 

Z końcem marca przekonamy się, jak bardzo Mobile First Index wpłynie na pozycje poszczególnych stron internetowych. Ci, którzy jeszcze przygotowują swoje strony dla użytkowników mobilnych, mają już niewiele czasu na dopracowanie szczegółów. Nowe podejście Google i przystosowanie algorytmu do wyszukiwań na smartfonie było nieuniknione i zapowiadane. Działania amerykańskiego giganta to odpowiedź na potrzeby użytkowników wyszukiwarki.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się