wpis blogowy Marty

Do czego służą nagłówki i dlaczego są tak ważne? Nagłówki HTML w serwisie spełniają dwie podstawowe funkcje. Po pierwsze, porządkują tekst i ułatwiają odbiór treści, po drugie – informują roboty indeksujące Google. W obu przypadkach mają wspólny mianownik – pozycjonowanie strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak optymalizować nagłówki, aby spełniały swoje funkcje i pomagały nam w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych? O tym opowiada nasz Specjalista SEO.

Nagłówki HTML w serwisie pełnią dwie podstawowe funkcje. Po pierwsze, porządkują tekst i ułatwiają odbiór treści, po drugie – informują roboty indeksujące Google. W obu przypadkach mają wspólny mianownik – pozycjonowanie strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak optymalizować nagłówki, aby spełniały swoje funkcje i pomagały nam w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych?

Dlaczego odpowiednie nagłówki w treści strony są tak istotne?

Nagłówki HTML mają kluczowe znaczenie dla użytkowników. Dzięki nim, odwiedzający naszą stronę nie zderza się ze ścianą tekstu, a uporządkowanym tekstem, w którym szybko odnajduje to, czego szuka. Nagłówki nie tylko dzielą treści, ale i priorytetyzują jej elementy. To ważne, szczególnie z perspektywy indeksacji – roboty Google, które sprawdzają stronę, wiedzą, które części tekstu są najważniejsze, co ułatwia im ocenę serwisu. Z perspektywy SEO zawierają się w nich zarówno kluczowe dla nas frazy, jak i frazy, które stosujemy jako long tail. Poprawnie zastosowane hierarchii nagłówków nie tylko sprawi, że serwis stanie się bardziej czytelny i zrozumiały dla użytkownika. Da nam również ogromny potencjał na wzrosty pozycji ważnych dla nas fraz – wspierając.

Zoptymalizowane nagłówki to wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania

Stosowanie nagłówków, w dodatku prawidłowo zoptymalizowanych i zawierających słowa kluczowe, to jeden z najważniejszych aspektów w skutecznym realizowaniu strategii SEO, której celem jest uzyskanie wyższej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce, a co za tym idzie – wygenerowanie większego ruchu i dotarcie do nowych odbiorców. Oprócz budowania widoczności, nagłówki wpływają również na przyciągnięcie uwagi użytkowników, jak i robotów Google.

Nagłówki określają strukturę strony

Odpowiednia struktura nagłówków porządkuje całą zawartość strony, wyznaczając tytuły, podtytuły i śródtytuły, których font jest powiększony i pogrubiony. Występują one również w treści strony w sekcji <body>. Wyróżnione w ten sposób informacje pomagają użytkownikom poruszanie się po witrynie. Podział na sekcje czyni tematykę i strukturę tekstu czytelniejszą również dla robotów indeksujących. Nagłówki powinny logicznie rozwijać zagadnienie tak, aby treść była dla czytelnika zrozumiała i użyteczna.

O czym powinniśmy pamiętać tworząc nagłówki strony internetowej?

Przy tworzeniu treści kluczowa jest hierarchia nagłówków. Istnieje łącznie sześć rodzajów. Najważniejszy z punktu widzenia SEO to H1, kolejnymi są H2, H3, H4, H5 i H6, a ich wartość zmniejsza się proporcjonalnie. Warto podkreślić, że nie trzeba stosować ich wszystkich, aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Nagłówek H1, z racji tego, że jest najważniejszy, powinien znajdować się na samej górze strony. Zalecamy stosowanie jednego nagłówka H1 na stronie, jednakże nie jest to regułą i zależy od serwisu oraz rodzaju prowadzonej działalności. Jeśli chcesz się dowiedzieć czy można mieć więcej niż jeden nagłówek H1,​ sprawdź nasz wpis. Dobrym rozwiązaniem, jest zapewnienie, aby tytuł strony i nagłówek H1 miały zachowaną spójność.

Nagłówki HTML – typowe błędy

Znaczniki nagłówków potrafią sprawić wiele trudności osobom przygotowującym wytyczne czy treść strony. Oto najczęściej popełniane błędy:

  • brak nagłówka H1 na stronie głównej i na stronach kategorii;
  • brak słowa kluczowego w nagłówku H1;
  • stosowanie nagłówka H3 zamiast nagłówka H1;
  • zbyt wiele nagłówków H1;
  • błędy językowe (najczęściej literówki);
  • brak nagłówków.

Słowa kluczowe, a wybór nagłówków

Aby osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, należy zadbać o to, aby nagłówki H1, H2, H3 i pozostałe zawierały słowa kluczowe powiązane z tematyką treści. Powinny jasno przekazywać informacje na temat tego, co znajduje się w danym akapicie/sekcji. Najlepiej, jeśli znajdują się na początku wiersza. Cały nagłówek musi brzmieć naturalnie oraz zachować optymalną długość, aby nie zrazić użytkowników do dalszej lektury. Najważniejsze słowa kluczowe to jedno, ale warto posiłkować się również odmianą poszczególnych fraz oraz wszystkimi powiązanymi tematycznie zwrotami.

Poprawna struktura nagłówków

Jeśli zastanawiasz się, jak wygląda w praktyce poprawne stosowanie nagłówków, to poniżej znajdziesz przykładową strukturę przygotowaną zgodnie z zasadami SEO!

H1: Co zobaczyć we Wrocławiu? 

       H2: Najpopularniejsze zabytki

             H3: Ratusz

             H3: Panorama Racławicka

             H3: Hala Stulecia

       H2: Najlepsze restauracje

             H3: Restauracja Najsmaczniejsza

             H3: Bar w Centrum

             H3: Knajpka na Śródmieściu

      H2: Rozrywka

             H3: Baseny

             H3: Parki

                   H4: Park Staromiejski

                   H4: Park Tysiąclecia

Jak budować nagłówki dla sklepu internetowego?

W przypadku umieszczania nagłówków w sklepie internetowym, pod uwagę należy wziąć kategorie. To dzięki nim użytkownik może przeglądać dostępny asortyment. Strona kategorii produktu to nic innego, jak podstrona, którą klient musi odwiedzić na drodze do zakupienia danego towaru.

Nagłówek H1

Prace należy rozpocząć od H1 – to on wskazuje robotowi, o czym jest dana strona. Stanowi najważniejszy nagłówek, dlatego powinien być unikalny. Przy optymalizacji pamiętaj o tym, że:

  • każda kategoria powinna zostać zoptymalizowana pod jedno konkretne słowo kluczowe,
  • sugerujemy, żeby słowo kluczowe znalazło się w nagłówku H1;
  • nagłówek H1 powinien nawiązywać do tytułu strony, ale nie powinien być skopiowany 1:1.

Nagłówki H2-H6

Tworząc nagłówki H2-H6, warto pamiętać o tym, że mogą pojawiać się one w serwisie kilka razy. Ważne jest to, aby zachować ich hierarchię. Oto praktyczne wskazówki, które warto zastosować w codziennej pracy:

  1. Najpierw powinien pojawić się nagłówek H2, a potem nagłówek H3
  2. Błędem jest stosowanie w akapicie w pierwszej kolejności nagłówka H5, a za nim nagłówka H2.
  3. Tworząc nagłówki H2-H6 warto uzupełnić słowo kluczowe o dodatkowe, powiązane słowa. Tworzymy w ten sposób strukturę pod tak zwany długi ogon oraz powiązanie tematyczne, które może nam pomóc w pozyskaniu klienta, poprzez frazę powiązaną, łatwiejszą w pozycjonowaniu.
  4. Nagłówki H2-H6 mogą zawierać odmiany frazy kluczowej.

REKOMENDACJA 

Pamiętajmy o tym, żeby unikać spamowania słowem kluczowym! Nie wpłyniemy tym pozytywnie na ranking Google. Jeśli umieścimy w nagłówku kluczową dla nas frazę, to możemy być pewni, że będzie to pozytywny sygnał dla Google. Jednak, stanowczo odradzamy spamowania słowami kluczowymi. Ani użytkownicy, ani roboty Google tego nie lubią. Róbmy wszystko z umiarem.

Przykład poprawnie użytych nagłówków w sklepie internetowym

Sklep fajneakcesoriagsm.pl (sklep jest fikcyjny) zajmuje się sprzedażą akcesoriów do telefonów komórkowych. Głównie są to etui na smartphony. W ofercie sklepu znajdują się też słuchawki, głośniki i ładowarki.

1. Strona Główna

H1

Fajny sklep GSM – wszystko do telefonów

2. Kategoria: Etui na telefony

H1

Etui na telefony|

H2

Pokrowiec na telefony

H3

Case na telefon

Tak, jak wspominaliśmy wcześniej, H1 w kategoriach powinno być analogiczne do nazwy kategorii. H2 może stanowić odmianę nagłówka H1.

Przykłady poprawnie użytych nagłówków w biznesie lokalnym (pozycjonowanie lokalne):

Nasi klienci prowadzą również biznesy lokalne. Zależy im na dotarciu do użytkowników na danym obszarze. Kierują swoje działania do określonej grupy odbiorców i nastawieni są przede wszystkim na sprzedaż lokalną. Aby przybliżyć użycie nagłówków w biznesie lokalnym, przytoczę przykład klienta, który zajmuje się świadczeniem usług ortodontycznych w miejscowości Wrocław. Klinika nazywa się OrtodentWro.

1. Strona Główna

H1

Ortodonta Wrocław – OrtodentWro

2. Kategoria: Ortodoncja

H1

Ortodoncja Wrocław

H2

Zakres usług ortodontycznych w OrtodentWro Wrocław

H3

Kiedy warto wybrać się do ortodonty?

Tak, jak wspominaliśmy wcześniej, H1 w kategoriach powinno być analogiczne do nazwy kategorii. H2 może stanowić odmianę nagłówka H1.

Strona internetowa Twojej firmy nie osiąga satysfakcjonujących wyników? Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy mogą być nieprawidłowo stosowane nagłówki H1, H2, H3. Skontaktuj się z nami, a wspólnie znajdziemy rozwiązanie problemu!

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się