Tagi: , ,
Google Consent Mode v2 – dlaczego należy go wdrożyć? - Strategiczni.pl
wpis blogowy Strategiczni.pl

Consent Mode, choć do tej pory był rozwiązaniem jedynie rekomendowanym, już od 6 marca 2024 roku stanie się obowiązkowy dla każdego, kto korzysta z Google Marketing Platform. Nadchodzące zmiany w systemie reklamowym i analitycznym Google wymuszają na właścicielach stron internetowych konkretne działania. Brak wdrożenia Google Consent Mode v2 wiąże się bowiem z ryzykiem utraty istotnych informacji, które są kluczowe dla prowadzenia skutecznego marketingu online.

Google Consent Mode v2 – co musisz wiedzieć?

Google Consent Mode v2 to zaktualizowany mechanizm Google służący do zarządzania zgodami użytkowników na wykorzystanie ich danych za pośrednictwem plików cookies. Rzecz dotyczy konkretnych usług Google, w tym: Google Analytics, Google Ads i Google Tag Manager.

Zaktualizowany tryb uzyskiwania zgody Google ma zagwarantować większą ochronę prywatności użytkowników tak, aby śledzenie ich w celach reklamowych odbywało się  jedynie po wyrażonej zgodzie. To ważne nie tylko z uwagi na prywatność użytkowników, ale również w kontekście budowania zaufania klientów do marki. Tryb uzyskiwania zgody daje internautom pewność, że ich dane są w pełni bezpieczne

Co zmieni Consent Mode v2?

Na początku warto zaznaczyć, że Consent Mode nie jest niczym zupełnie nowym. Pierwszą wersję, Consent Mode v1, Google uruchomił bowiem już w 2020 roku. Dotychczasowy tryb pozwalał użytkownikom samodzielnie decydować o tym, czy chcą być śledzeni za pomocą cookies. 

Google Consent Mode v2 wprowadza natomiast nowe stopnie dostosowania prywatności zgodnie z DMA (ang. Digital Markets Act), gdzie nadrzędnym celem jest dążenie do zrównoważonego i konkurencyjnego rynku cyfrowego. Chodzi o stworzenie sytuacji, w której mniejsze firmy również mają szansę się rozwijać i skutecznie konkurować, nawet w środowisku zdominowanym przez takich rynkowych gigantów jak Google, Meta (Facebook, Instagram) czy Microsoft. Drugim istotnym założeniem DMA jest zapewnienie konsumentom większej kontroli nad ich prywatnością w sieci.

 

Consent Mode v2 – wersja podstawowa

Consent Mode v2 dostępny jest w dwóch wersjach: podstawowej i rozszerzonej. W pierwszej z nich, Consent Mode Basic, wszystkie tagi Google są domyślnie zablokowane do momentu aż użytkownik nie wyrazi zgody na śledzenie przez pliki cookies. W praktycznym zastosowaniu zebranie danych o użytkowniku jest więc niemożliwe bez jego uprzedniej zgody. Ten tryb zgody Google jest obligatoryjny.

Consent Mode v2 – wersja rozszerzona

Natomiast wersja rozszerzona, Consent Mode Advanced, choć jest fakultatywna, warto się na nią zdecydować, ponieważ przynosi istotne korzyści biznesom online. Przede wszystkim tagi Google są aktywne jeszcze przed tym, jak użytkownik wyrazi zgodę na śledzenie w banerze cookies

Istnieją dwa scenariusze postępowania. Jeśli użytkownik zezwoli na pliki cookies, dane zbierają się automatycznie, bez konieczności ich anonimizacji czy uzupełniania za pomocą algorytmów. 

Z kolei w sytuacji, gdy użytkownik nie udzieli zgody na pliki cookies, nadal możemy gromadzić o nim informacje, ale już w znacznie węższym zakresie jako zanonimizowane dane o konwersjach, odsłonach i zdarzeniach dla celów statystycznych

Jak to działa? W przypadku odmowy tagi Google (Google Ads, Google Analytics 4, Google Tag Manager) nie mogą przetwarzać danych użytkowników w celach reklamowych. Niemożliwe jest wówczas również wyświetlanie mu spersonalizowanych reklam w ramach kampanii remarketingowych. Luki informacyjne w danych zebranych przez Google od użytkowników są jednak uzupełniane przez zaawansowane algorytmy wspomagane sztuczną inteligencją, które – na podstawie informacji zgromadzonych od osób, które wyraziły na to zgodę – są w stanie oszacować zachowania i konwersje pozostałych internautów. Sposób ten nie jest w pełni równoważny realnym danym, ale znacząco ułatwia skuteczne targetowanie, zarządzanie i analizowanie kampanii reklamowych

Nowe parametry GCM 

W Google Consent Mode v2 pojawiają się dwa nowe parametry bezpośrednio związane z reklamami i ich personalizacją. Dotyczas kluczowymi parametrami pozostawały atrybuty analytics_storage (zgoda na gromadzenie danych analitycznych) oraz ad_storage (zgoda na mierzenie skuteczności reklam). W zaktualizowanej wersji GBM pojawiają się dodatkowo parametry:
 

  • ad_user_data – umożliwia zbieranie danych o użytkownikach w celach reklamowych;
  • ad_personalization – pozwala na wykorzystywanie danych w celach personalizowania reklam (np. w kampaniach remarketingowych). 

Brak Google Consent Mode v2 – jakie ryzyko niesie dla firm?

Niewdrożenie Google Consent Mode v2 oznacza utratę wielu cennych informacji i możliwości. Dla e-commerce wiąże się to z brakiem dostępu do list odbiorców (remarketingu) w Google Ads, a później również wstrzymaniem śledzenia konwersji. 

Jeśli GCM nie będzie mógł gromadzić ani modelować danych o użytkownikach (czyli potencjalnych klientach), oznacza to konkretne straty dla firmy

  • niekompletne analizy i raporty niepozwalające na efektywne zarządzanie budżetem ani skalowanie prowadzonych działań;
  • brak możliwości remarketingu, bo listy odbiorców nie będą aktualizowane;
  • brak możliwości skutecznego optymalizowania kampanii;
  • utrudnione mierzenie konwersji – Google nie będzie w stanie ocenić, które kampanie/reklamy były najskuteczniejsze.

To wszystko prowadzi na końcu do przepalania budżetu reklamowego. Bez rzetelnych i konkretnych danych oraz zaawansowanej analityki nie sposób bowiem skutecznie zarządzać kontem reklamowym. Z tego powodu wdrożenie Google Consent Mode v2 jest kluczowe do tego, by działać zgodnie z obowiązującymi przepisami i jednocześnie nadal prowadzić skuteczne działania marketingowe.

Maciej Nawrocki, Senior PPC Specialist

Wdrożenie Consent Mode jest niezbędne, jeśli prowadzisz działania reklamowe Google Ads. Brak tego wdrożenia może znacząco ograniczyć lub nawet uniemożliwić prowadzenie kampanii remarketingowych oraz zbieranie danych na temat konwersji.

Prowadzisz działania reklamowe w Google Ads i chcesz zmaksymalizować osiągane efekty? Pomożemy Ci w rozwoju Twojego biznesu w sieci!

Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Karolina Lipińska

Content Leader

W Strategiczni.pl przeszła drogę od stażystki do Content Leadera. Zaczynała od tworzenia treści dla klientów z różnych branż, z takim samym zaangażowaniem przygotowując specjalistyczne artykuły IT, jak i krótkie i przyjemne teksty lifestylowe. Dziś skupia się dodatkowo na wspieraniu pracy zespołu, koordynacji współpracy międzydziałowej, a także dba o komunikację z klientem, aktywnie angażując się w procesy sprzedażowe. Po pracy spędza czas na czytaniu książek, podnoszeniu ciężarów na siłowni i jeżdżeniu na rowerze.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się