wpis blogowy napisany przez Karolinę

Wydaje Ci się, że prowadząc kancelarię prawną, nie potrzebujesz marketingu? Dostępne narzędzia marketingowe odrzucasz w przekonaniu, że Twoja konkurencja też nie podejmuje aktywnych działań na tym polu? A może uważasz, że taka forma promocji marki jest zbyt nachalna i nieprzystająca do profilu Twojej działalności? 

Współpracując z licznymi kancelariami i adwokatami, zdajemy sobie sprawę z tego, że promowanie usług prawnych wymaga szczególnej strategii marketingowej, która dalece odbiega od typowych reklam powszechnych produktów. To, co jest jednak wspólne dla wszystkich biznesów, to coraz bardziej zauważalna potrzeba budowania wizerunku w sieci, skutecznego pozyskiwania nowych klientów i generowania stabilnego wzrostu. Obserwując zmiany na rynku usług prawnych, nie ulega dziś już wątpliwości, że w równej mierze dotyczy to również prawników. Sprawdź, jak przygotować się na nowe wyzwania! 

Rynek usług prawnych w Polsce – co mówią dane?

Konkurencja na współczesnym rynku usług prawnych sukcesywnie rośnie. Jak pokazuje raport Krajowej Izby Radców Prawnych, w ciągu ostatniej dekady liczba adwokatów i radców prawnych w Polsce podwoiła się. W 2022 roku prawników aktywnie wykonujących zawód było 60 tys. W samej Warszawie swoje usługi świadczy 5491 adwokatów, a we Wrocławiu – 1239. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że równolegle wzrasta udział tzw. alternatywnych dostawców usług prawnych, w tym szczególnie prawników przedsiębiorstw, którzy tworzą dziś nową grupę konkurentów w branży prawniczej, wykonując zadania dotychczas zlecane zewnętrznym specjalistom.

Kluczowa tendencja – wzrost konkurencji

To wyraźne zagęszczenie rynku usług prawnych powoduje znaczący wzrost konkurencyjności samych kancelarii adwokackich. Czy przekłada się to jednak w takim samym stopniu na rynek od strony klienta? 

Z badań przeprowadzonych przez KIRP wynika, że skłonność do korzystania z pomocy prawnej wśród Polaków nadal pozostaje niska – zwłaszcza w zestawieniu z krajami bardziej rozwiniętymi. Polacy, stojąc przed problemem o podłożu prawnym, wciąż wykazują bowiem tendencję do odwlekania wizyty u specjalisty, którą traktują nierzadko jako ostateczność. Zdecydowanie chętniej w pierwszym kroku szukają rozwiązań samodzielnie, wyszukując informacji w Internecie i czerpiąc wiedzę np. ze specjalistycznych portali czy forów internetowych albo bazując na skromnym doświadczeniu znajomych i rodziny. 

Skąd to wiemy? Wystarczy spojrzeć na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę Google, które pokazują, o co pytają internauci. Dla przykładu wśród wyszukiwań związanych z zagadnieniem podziału majątku można zobaczyć takie pytania jak

podobne wyszukiwania przykład

Niechęć do skorzystania z profesjonalnej pomocy prawnej wynika często z obiegowego i – dodać trzeba – niezbyt słusznego już przekonania, że usługi prawników należą do drogich. Obawa przed wysokim kosztem usługi jest wspólna dla wielu osób i częstokroć stanowi skuteczną barierę. Znajduje to odzwierciedlenie w wynikach z narzędzia Senuto, gdzie widać wyraźnie, jak często użytkownicy wyszukują w sieci informacji o cenach usług prawników

wyniki wyszukiwania wg narzędzia senuto

To wszystko sprawia, że mimo rosnącej liczby dostępnych adwokatów i pojawiających się na rynku nowych kancelarii popyt na usługi prawne nadal jest dużo niższy niż podaż.

Jeżeli prowadzisz zatem własną praktykę, powinieneś przede wszystkim przedstawić potencjalnym klientom korzyści wynikające ze współpracy z doświadczonym prawnikiem. To jeden z kluczowych celów, który zrealizujesz dzięki umiejętnie zaplanowanej strategii marketingowej.

Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Wzrost oczekiwań ze strony klientów – czy polecenia nadal wystarczą?

Cechą znamienną dla współczesnego rynku usług prawnych jest zmiana zachowań klientów i towarzyszący im wyraźny wzrost oczekiwań. Dzisiejszy klient kancelarii okazuje się przede wszystkim bardziej świadomy i wymagający, przenosząc dotychczasowe doświadczenia z korzystania z innych usług na wymagania stawiane wobec prawników. Dla osób działających w tej branży oznacza to przede wszystkim konieczność budowania silnego wizerunku

Na początku warto sobie uświadomić, że bazowanie wyłącznie na systemie poleceń i rekomendacji jako jedynym pewnym źródle pozyskiwania nowych klientów przestaje być dziś skuteczną strategią. A nawet więcej – opierając się jedynie na rekomendacjach, jako prawnik tracisz jednocześnie dostęp do wielu potencjalnych klientów, którzy każdego dnia szukają w Internecie pomocy specjalistów takich jak Ty. Widać to choćby na przykładzie liczby miesięcznych zapytań na podstawowe frazy związane z usługami prawnymi: 

liczba miesięcznych zapytań wg narzędzia Senuto

W obliczu zachodzących zmian rynkowych na znaczeniu zyskuje wizerunek, jaki adwokat czy kancelaria kreują w Internecie. To właśnie informacje, które użytkownik może odnaleźć o danym specjaliście w sieci za pomocą kilku kliknięć, mają coraz częściej decydujące znaczenie. 

Jak wynika bowiem ze wspomnianego wyżej raportu KIRP, tylko 36% klientów nawiązało współpracę z prawnikiem poleconym im przez znajomych. Oznacza to, że udzielona rekomendacja, nawet od bliskiej osoby, nie jest dziś żadnym gwarantem sukcesu – większość osób i tak ostatecznie wybiera innego usługodawcę. Dla sposobu poszukiwania pomocy prawnej istotne znaczenie ma dokonująca się zmiana pokoleniowa. Młodsi klienci przykładają o wiele większą uwagę do aktywności prawnika w internecie i tego, co mogą znaleźć na jego temat w wyszukiwarce Google w zaledwie kilka chwil. 

Według badania przeprowadzonego wśród adwokatów za pośrednictwem internetowej grupy Adwokatura Polska”, prawnicy zapytani o to, jak zmieniła się rola marketingu usług prawnych, zwrócili uwagę przede wszystkim na to, że klienci coraz częściej szukają informacji o prawniku w Internecie. 56% respondentów wskazało ponadto, że adwokaci powinni podejmować aktywne działania z zakresu marketingu, w tym szczególnie: posiadać własną stronę internetową, prowadzić bloga czy wysyłać newslettery. 

Co ważne, zaledwie 5% ankietowanych prawników było zdania, że marketing nie ma istotnego znaczenia. To, że konkurencja prężnie działa i podejmuje aktywne działania marketingowe w internecie, widać wyraźnie, gdy przeanalizuje się pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google. Sprawdźmy, co widzi użytkownik po wpisaniu przykładowej frazy lokalnej – adwokat Wrocław”. 

wyszukiwania google na frazę adwokat wrocław - wyniki sponsorowane

Najwyżej znajdują się wyniki sponsorowane. Oznacza to, że strony prawników, które znalazły się na pierwszych trzech pozycjach w Google, osiągnęły ten wynik dzięki usłudze Google Ads.

wyszukiwania google na frazę adwokat wrocław - wizytówki

W następnej kolejności wyświetlają się wizytówki Google Moja Firma (inaczej Profil Firmy w Google). Dla pozycjonowania lokalnego to jedno z kluczowych i najbardziej użytecznych narzędzi marketingowych. Jak widać bowiem na zamieszczonym screenie, w szybki sposób dostarczają użytkownikom niezbędnych informacji kontaktowych na temat prawników znajdujących się w ich okolicy.

wyszukiwania w google na frazę adwokat wrocław wyniki organiczne

Przechodząc niżej, użytkownikowi wyświetlają się organiczne wyniki wyszukiwania – to właśnie tutaj działa SEO i pozycjonowanie strony internetowej. Aby trafić na tę listę na możliwie najwyższej pozycji, potrzebujesz odpowiednio zaplanowanej strategii. W przeciwnym wypadku będziesz niewidoczny w sieci dla użytkowników i tym samym nie uda Ci się dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów.

 

Wobec powyższego prowadząc własną kancelarię prawną, warto odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań

  • na co trafia potencjalny klient, wchodząc po raz pierwszy na stronę internetową Twojej kancelarii?
  • czy Twoja witryna dostarcza mu wszystkich niezbędnych informacji i przedstawia w prosty sposób informacje o tym, jak możesz mu pomóc?
  • czy to, co komunikujesz na swojej stronie, znajduje pokrycie w rzeczywistości?
  • czy wygląd strony i zawarta tam treść prezentują się atrakcyjnie i budują zaufanie odbiorców?

Wszystkie powyższe zagadnienia można podsumować jednym, kluczowym pytaniem – czy Twoja firma ma ugruntowaną strategię marketingową?

Pamiętaj – nawet jeśli ktoś dowie się o Tobie z polecenia, nadal oczekuje, że po wejściu na Twoją stronę internetową nie dozna rozczarowania, widząc chaotyczną, niedopracowaną witrynę, która nie dostarcza mu żadnej wartości. W takim wypadku udzielona rekomendacja znacząco straci na swym znaczeniu, a Ty sam nie zyskasz zaufania potencjalnych klientów. Twoja strona internetowa, jej wygląd i zawartość, to fundament dla wszystkich pozostałych działań marketingowych.  

 

Mimo swej szczególnej specyfiki kancelaria prawna, tak jak każdy inny biznes, chcąc przyciągać nowych klientów i otrzymywać zlecenia, musi nauczyć się skutecznie konkurować. Tymczasem wymagania rynku rosną, a zmiany takie jak ogłoszone niedawno zniesienie całkowitego zakazu reklamy dla adwokatów przyczyniają się do tego, że presja konkurencyjna staje się coraz bardziej odczuwalna.

Umiejętnie realizowany marketing dla prawników to sposób na sprostanie temu wyzwaniu. W Strategiczni.pl pomożemy Ci efektywnie wykorzystać narzędzia marketingu internetowego do tego, by zbudować długoterminowe efekty i stabilny wzrost Twojej działalności.

Porozmawiajmy!

Karolina Lipińska

Content Marketing Specialist

W Strategiczni.pl zajmuje się pisaniem rozmaitych treści – z takim samym zaangażowaniem stworzy wyczerpujący wpis o tematyce IT, jak i krótki i przyjemny tekst lifestylowy. Z wykształcenia polonistka, która swoimi wyborami chce udowodnić, że polonistyka nie produkuje wyłącznie nauczycieli. Z czasów studiów pozostało jej jednak zamiłowanie do gramatyki historycznej (słusznie zwanej w kuluarach histeryczną) i wszelkiej maści książek – z zapartym tchem przeczyta nawet zapomnianą Placówkę Prusa. Lubi dobrą kuchnię, ma słabość do czekolady i wciąż wydaje horrendalne sumy na rower miejski.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się