Ostatnia aktualizacja wpisu: sierpień 2024
Każda strona internetowa potrzebuje optymalizacji pod wyszukiwarkę, jeśli celem jest zwiększenie jej popularności w sieci poprzez pozycjonowanie. WordPress, który stanowi podstawę witryn, również potrzebuje rozmaitych czynności w celu zwiększenia widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Jak podejść do pozycjonowania strony WordPress bazującej na najpopularniejszym systemie zarządzania treścią (CMS) i co możesz zrobić, aby Twoja strona miała szansę na wysokie pozycje w Google? Ten artykuł – pozycjonowanie WordPress poradnik – pozwoli Ci szybko znaleźć najważniejsze wskazówki.
Czym jest WordPress? Dlaczego warto go wybrać?
WordPress jest najpopularniejszym systemem do zarządzania treścią stron internetowych na świecie. Początkowo miał być jedynie platformą blogową służącą do publikacji wpisów. Dzisiaj wiadomo, że WordPress to o wiele więcej. Na tym oprogramowaniu powstają nie tylko blogi, ale i duże serwisy internetowe. Każdy może korzystać z tego CSM-a niezależnie od poziomu wiedzy na temat tworzenia i edycji stron internetowych. Wyróżnia go prosta obsługa, jest rozwijany przez setki programistów z całego świata, a w dodatku darmowy.
WordPress a pozycjonowanie – 8 wskazówek jak rozpocząć optymalizację SEO na WordPressie
Pozycjonowanie strony WordPress tak naprawdę nie różni się od zwykłej optymalizacji, która dotyczy każdego adresu URL. Jednak w tym przypadku wiele z nich możesz wykonać samodzielnie. System bazuje na wtyczkach, które pozwalają na wprowadzenie wielu zmian bez konieczności ingerowania w kod witryny. To duża zaleta i ułatwienie dla tych, którzy dopiero zaczynają optymalizację swojej strony.
Wybierz jeden adres domeny i strukturę adresów URL przyjazne SEO
Jedną z pierwszych decyzji, jaką musisz podjąć to wybór adresu swojej domeny (z www lub bez www) – to bardzo ważne, ponieważ dla Google to dwie osobne strony. Gdy tego nie zrobisz, wyszukiwarka uzna, że ma do czynienia z duplikacją treści. W panelu użytkownika w łatwy sposób określisz swoją wersję adresu URL. Pamiętaj również o utworzeniu przekierowań na preferowany wariant adresu. Natomiast w Google Search Console wskaż właściwą stronę, aby roboty Google wiedziały, którą indeksować.
Nie bez znaczenia jest również to, jak wyglądają adresy URL w Twoim serwisie. WordPress w swoich podstawowych ustawieniach daje możliwość wyboru spośród kilku bezpośrednich odnośników. Najbardziej preferowany jest ten, który uwzględnia nazwę wpisu i nie zawiera zbędnych katalogów oraz parametrów. Można zawrzeć w nim słowa kluczowe, a poszczególne wyrazy oddzielić myślnikiem. Przyjazne adresy URL są nie tylko dobre z punktu widzenia SEO, ale i użytkownika. URL staje się informacją na temat zawartości danej podstrony.
Przypilnuj, aby mechanizm tagów i kategorii nie duplikował się
WordPress umożliwia porządkowanie contentu za pomocą kategorii i tagów. Ale to, co jest ułatwieniem ze strony CMS-a, może stać się przeszkodą w osiąganiu wysokich pozycji. Staraj się kontrolować powstające kategorie i tagi. Gdy nadasz im takie same nazwy, potencjalnie doprowadzisz do kanibalizacji swoich stron, czyli spowodujesz, że podstrony zaczną między sobą rywalizować o pozycje w wyszukiwarce. Tagi o zbliżonych nazwach (np. meble kuchenne, meble do kuchni, meble na wymiar do kuchni) też nie są pożądane. W efekcie powstanie kilka podstron z identyczną treścią i zbliżonymi tytułami/nagłówkami, a Google może mieć trudność w określeniu, która z nich jest najważniejsza. Tworzenie zbyt dużej liczby tagów najczęściej prowadzi do powstawania stron z tzw. „thin contentem”, który również nie jest mile widziany z perspektywy SEO.
Zadbaj o meta dane (title i meta description)
Tego elementu nie możesz pominąć, optymalizując stronę internetową. Meta tagi to absolutna podstawa działań SEO. W przypadku strony na WordPressie w łatwy i szybki sposób wprowadzisz unikalne title i meta description. Z pomocą przyjdą wtyczki – najpopularniejsze to Yoast SEO i All in One Seo Pack. Długość meta danych wyświetlanych przez Google wielokrotnie była zmieniana na przestrzeni czasu. Na obecną chwilę tytuł strony powinien mieć ok. 50 znaków i bardzo dobrze, gdy znajdzie się w nim miejsce na słowa kluczowe. Natomiast optymalny meta description to opis o długości 140-160 zzs. Poprawność meta danych możesz monitorować na stronie https://www.rankranger.com/google-serp-features. Meta tagi pojawiają się w wynikach wyszukiwania i opisują zawartość danej strony, dlatego decydują o tym, czy użytkownik kliknie link i przejdzie na stronę internetową.
Nie indeksuj niepotrzebnych podstron
Wiele stron na WordPressie powstaje na podstawie gotowych szablonów – to spore ułatwienie, które przyspiesza powstawanie witryny. Jeśli korzystasz z konkretnego wzoru strony i zależy Ci na skutecznym pozycjonowaniu, zwróć uwagę na to, co udostępniasz robotom Google. Szablony stron często posiadają treści demo. Niepożądane w indeksacji mogą być także tagi lub strony autorów. Te niepotrzebne strony możesz usunąć, ale jeżeli postanowisz je zostawić, przypilnuj, aby posiadały odpowiedni atrybut. Do wykluczania pojedynczych podstron najczęściej wykorzystuje się parametr „noindex”. Na naszym blogu pisaliśmy o tym, że wtyczka od Binga pomoże w szybszej indeksacji stron, warto zapoznać się z tym tekstem, by lepiej zrozumieć, jak działa wyszukiwarka.
Przyspiesz działanie swojej strony internetowej
Szybkość ładowania się strony to jeden z ważniejszych czynników branych pod uwagę przez Google przy rankowaniu. WordPress jest stosunkowo dobrze przygotowany pod tym względem, ale Ty również możesz zrobić coś w tej kwestii dla swojej strony. Jeżeli jesteś bardziej wtajemniczony i zaznajomiony z kodem, w optymalizacji szybkości pomoże skonfigurowanie pliku .htaccess. Czym byłby WordPress bez wtyczek? Wiele z nich zostało zaprojektowanych właśnie z myślą o przyspieszeniu ładowania stron. Wtyczki cache tworzą zazwyczaj statyczną wersję strony, która jest przechowywana na hostingu i serwowana kolejnym użytkownikom, dzięki czemu strona ładuje się szybciej, bez konieczności przetwarzania wszystkich zasobów. Jednym z przykładów takiej wtyczki jest W3 Total Cache.
Bardzo często za dłuższe wczytywanie się serwisu są odpowiedzialne zdjęcia i grafiki o dużej wadze. Wtyczka EWWW Image Optimizer upora się z tym problemem. Dzięki niej w automatyczny sposób zmniejszysz wagę wszystkich plików graficznych dostępnych w bibliotece mediów. Stronie przyda się także optymalizacja kodu HTML, CSS i JS. Jedną z wtyczek, którą możesz do tego użyć, jest Autoptimize. Pamiętaj, aby korzystać ze sprawdzonych pluginów, które mają dobrą opinię i są regularnie aktualizowane, a więc wspierane i rozwijane przez swoich twórców.
Kolejna pułapka, w którą wpadają osoby korzystające z WordPressa to instalacja zbyt wielu wtyczek. Może to prowadzić do znaczącego obciążenia strony, konfliktów pomiędzy pluginami i innych problemów, których na pewno chcesz uniknąć, dlatego z ułatwień WordPressa należy korzystać w rozsądny sposób.
Zwróć uwagę, by aktualizować system i wtyczki WordPress
Popularność WordPressa ma też swoje wady. System, który jest wybierany przez wielu twórców stron internetowych, przyciąga również uwagę hakerów i staje się celem ataków hakerskich. Trzeba jednak pamiętać o tym, że ten CMS to społeczność, która wciąż pracuje nad udoskonalaniem oprogramowania. Dotyczy to także wtyczek. Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie swojej witryny, powinieneś regularnie aktualizować sam system, jak i wtyczki, których używasz. Zanim jednak zdecydujesz się kliknąć przycisk „aktualizuj”, upewnij się, że posiadasz aktualny backup, czyli kopię zapasową strony, na wypadek, gdyby coś poszło nie tak.
Moderuj i dbaj o jakość komentarzy
Komentarze są dobrze odbierane przez wyszukiwarkę Google, ale jeżeli nie masz czasu na ich moderację, to lepszym rozwiązaniem będzie ich wyłączenie. Tylko jakościowe opinie użytkowników pomogą Ci w pozycjonowaniu. Natomiast komentarze, w których znajdą się linki prowadzące do wątpliwej jakości stron, na pewno nie będą wsparciem dla SEO Twojej strony internetowej.
Włącz indeksowanie witryny
Wszystkie omówione wyżej działania i inne, o których nie wspominamy w tym artykule, nie będą miały sensu, jeżeli nie pozwolisz na indeksowanie swojej strony internetowej. Automatycznie w WordPressie ustawiona jest opcja zezwalająca na indeksowanie. Jeżeli jednak przygotowujesz swoją witrynę do pozycjonowania i nie chcesz, aby roboty ją indeksowały, możesz w panelu użytkownika zaznaczyć opcję Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie witryny (znajdziesz ją w Ustawieniach w zakładce Czytanie). Gdy już uznasz, że strona jest przygotowana i to jest ten moment, aby rozpocząć wspinaczkę na szczyt wyników wyszukiwania, pozwól robotom Google na przeanalizowanie Twojej strony – odhacz to w panelu użytkownika.
Pozycjonowanie strony WordPress ze Strategiczni.pl
Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron opartych na WordPressie, zapoznaj się z naszą ofertą. Jeśli chcesz, by Twoja strona była widoczna w wyszukiwarce, musisz dotrzeć do konkretnej grupy docelowej Twoich odbiorców. Wiemy, że nie zawsze jest to łatwe zadanie. Dlatego nasi specjaliści ułatwią Ci to i dzięki dobrej znajomości SEO wypozycjonują Twoją stronę. W niektórych sytuacjach będzie potrzebna zmiana oprogramowania, na którym oparta jest witryna. Taka migracja strony na inny CMS jest jedną z opcji, którą można wdrożyć. Wiąże się ona z początkowym spadkiem widoczności, ale po odpowiednim przygotowaniu przyniesie oczekiwane efekty. Ze wsparciem ze strony agencji warto zmierzyć się z tą sytuacją, ponieważ wpłynie to na wyniki strony w przyszłości. Należy pamiętać, że nie każda strona będzie wymagała takich zmian.
Pracujemy w myśl konkretnych wartości, dzięki którym lepiej radzimy sobie z projektami naszych klientów. Staramy się, aby proces działań, które podejmujemy, był transparentny, a współpraca przebiegała zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Istotna jest dla nas również dobra komunikacja, feedback oraz praca oparta na analizie danych i doświadczeniu specjalistów. Wszystkie nasze działania wykonujemy w myśl filozofii Agile, zgodnie z którą cenimy ludzi i interakcje ponad procesy i narzędzia. Wolimy działające usługi i dobre produkty w zamian za obszerną dokumentację. Wiemy, że jako nasz klient, chcesz wiedzieć, jak budujemy Twój sukces. Z tego powodu tworzymy miesięczne raporty, stanowiące podstawę do wyznaczania kolejnych, przemyślanych celów. Usprawnia to komunikację oraz wskazuje kolejne obszary, nad którymi trzeba popracować. Dążymy do współpracy z klientem i jest to dla nas ważniejsze niż formalności. Jesteśmy także elastyczni w reagowaniu na zmiany, ponieważ nie chcemy sztywno i bezrefleksyjnie podążać za planem.
Szukasz specjalisty, który przeprowadzi pozycjonowanie strony na WordPress? Porozmawiajmy!
Jeśli zastanawiasz się, po co Ci WordPress, to odpowiadamy krótko – żeby stworzyć bloga. Napisaliśmy o tym artykuł, w którym tłumaczymy, jak treści blogowe wspierają pozycjonowanie. Jako agencja marketingowa pomożemy Ci w niektórych czynnościach, które pozytywnie wpłyną na wyświetlanie się Twojej domeny w Google, czyli zadbamy o pozycjonowanie strony. WordPress świetnie współgra z optymalizacją, dlatego nie marnuj swojej wydolności i razem zadbajmy o to, by polepszyć widoczność Twojej strony. Skontaktuj się z nami, jeśli masz swoją domenę, która ma potencjał, ale jeszcze nie jest na pierwszej stronie wyszukiwarki.
Pozycjonowanie i optymalizacja strony WordPress – Podsumowanie
Optymalizacja strony na WordPress jest bardzo ważna. Wyszukiwarki Googla mają wiele wymogów, by adres URL był wysoko usytuowany w wyszukiwaniach, dlatego należy zwinnie podejść do tego tematu. Dobre praktyki, które stosujemy w związku z filozofią Agile w naszej agencji marketingowej, dają realne korzyści dla pozycjonowania strony WordPress. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z tym CMS-em, to rekomendujemy, byś zapoznał się tekstem opisującym to, jak zadbać o SEO w witrynie WordPress. Jak nie wiesz, od czego zacząć napisz do nas – pomożemy Ci w optymalizacji strony na WordPress.
Komentarze (0)